مرکز تماس : ۰۲۱۹۱۰۹۳۰۰۰
پیام رسان : ۰۹۱۰۲۲۲۵۰۹۰
جستجو
درگاه پرداخت اینترنتی چیست و چگونه کار می‌کند؟

درگاه پرداخت اینترنتی چیست و چگونه کار می‌کند؟

پرداختیاری
فرقی نمی‌کند که یک کسب وکار کوچک یا فروشگاه زنجیره‌ای دارید، کسب وکارتان آنلاین یا به صورت فیزیکی است، تهیه یک درگاه پرداخت اینترنتی مناسب مهم‌ترین بخش کار شماست. عوامل مختلفی وجود دارند که یک درگاه پرداخت آنلاین را به یک درگاه مناسب تبدیل می‌کنند. اما برای درک آن‌ها، ابتدا باید به این موضوع بپردازیم که درگاه پرداخت اینترنتی چیست؟ این درگاه‌ها چگونه کار می‌کنند؟ با مطالعه این مطلب، پاسخ سوال‌های خود در مورد درگاه پرداخت آنلاین را دریافت می‌کنید. با شپا همراه باشید.

درگاه پرداخت اینترنتی چیست؟

درگاه پرداخت اینترنتی نوعی فناوری است که داده‌های مربوط به پرداخت را از مشتری به خریدار منتقل می‌کند تا پرداخت به صورت اینترنتی و بدون نیاز به حضور فیزیکی صورت بگیرد. یک درگاه پرداخت آنلاین برای انجام این فرآیند به اطلاعات کارت مشتری شامل، شماره کارت، رمز دوم، cvv2 و تاریخ انقضا نیاز دارد. باتوجه به این موضوع، می‌توان گفت که این درگاه‌ها نقش مهمی در پردازش معاملات بین مشتریان و کسب وکارها دارند، چراکه باید از اطلاعات حساس مشتریان به‌خوبی نگهداری کنند.

انواع درگاه پرداخت آنلاین

انواع درگاه پرداخت اینترنتی در دو دسته‌ی درگاه پرداخت مستقیم (psp) و درگاه پرداخت غیر مستقیم (درگاه پرداخت واسط) قرار میگیرند. تفاوت درگاه پرداخت واسط و مستقیم در چیست؟ در ادامه مطلب هر یک از درگاه‌ها را معرفی کرده‌ایم.

 درگاه‌پرداخت مستقیم

در روش مستقیم، مبالغ حاصل از فروش به یک حساب متصل واریز می‌شود. این روش بدون دریافت کارمزد و کاملا رایگان است اما یک سری نکات هستند که برای دریافت درگاه مستقیم باید رعایت کنید:
  • وب‌سایت به طور کامل راه‌اندازی شده باشد.
  • کسب وکار شما مجوز معتبر حقیقی و حقوقی داشته باشد.
  • وب‌سایت نماد اعتماد الکترونیکی داشته باشد.
  • قوانین تجارت الکترونیک در وب‌سایت شما رعایت شده باشد.

درگاه‌پرداخت واسط یا پرداخت یار

درگاه پرداخت واسط شرکت‌های معتبری هستند که با PSPها قرارداد دارند. شپا در این دسته از درگاه‌های پرداخت قرار می‌گیرد. پرداخت‌یارها مشتری را به صفحه سایت بانک واسط هدایت می‌کنند. یکی از  امتیازات پرداختیار‌ها نسبت به درگاه‌های پرداخت مستقیم، نیاز نداشتن به مجوز و طی پروسه‌ی پیچیده ی اداری است. استفاده از درگاه‌های بانکی غیر مستقیم مزایای زیادی دارد:
  • فعال سازی در چند ساعت
  • عدم نیاز به دریافت ای-نماد
  • امکان درج نشان تجاری و نام پذیرنده (فروشنده)
  • و …
درگاه‌های واسط مانند درگاه‌های اینترنتی مستقیم، خدمات پرداخت اینترنتی دارند اما درکنار آن، خدمات متنوع دیگری هم ارائه می‌دهند. درگاه پرداخت اینترنتی چیست

درگاه پرداخت چگونه کار می‌کند؟

یک درگاه پرداخت برای اجرای معامله به صورت اینترنتی چنین مراحلی را پشت سر بگذارد:
  • ابتدا مشتری محصول یا خدمات مورد نظر را انتخاب می‌کند و بعد از انتخاب نهایی، به صفحه پرداخت وارد می‌شود. درگاه‌های مختلف گزینه‌های متنوعی در این مرحله ارائه می‌کنند. سپس یک صفحه پرداخت باز می‌شود که در یک پنجره جداگانه قرار دارد. در این صفحه مشتریان باید اطلاعات مربوط به کارت خود را وارد کنند.
  • در مرحله بعد، یکپارچه‌سازی سرور به سرور اجرا می‌شود. در اینجا دو سرور که درگاه پرداخت و سرور خریدار هستند، با یک‌دیگر مرتبط می‌شوند. هم‌چنین داده‌های مشتریان رمزگذاری شده و به PSP ارسال می‌شوند.
  • این داده توسط PSP به بانک صادر کننده کارت ارسال می‌شود تا احراز هویت انجام شود.
  • پس از موفقیت احراز هویت، باتوجه به موجودی حساب مشتری، درخواست برای انتقال وجه از طریق بانک صادر کننده تایید یا رد می‌شود.
  • پاسخ احراز هویت از طریق درگاه پرداخت آنلاین به وب‌سایت پذیرنده یا همان فروشگاه اینترنتی ارسال می‌شود.
  • پول از حساب کسر شده و در اختیار درگاه پرداخت قرار می‎گیرد.
  • زمانی که این وجوه در اختیار فروشنده قرار بگیرد، به توافق بین فروشنده و درگاه پرداخت اینترنتی بستگی دارد. این مبالغ در بازه‌های زمانی مشخص شده به حساب فروشنده واریز می‌شوند.

چرا به یک درگاه پرداخت اینترنتی نیاز داریم؟

درگاه‌های پرداخت اینترنتی امکاناتی متنوع را ارائه می‌دهند که میتواند مزایا و نتایج زیر را برای مشتریان و  کسب‌وکارها به همراه داشته باشد:
  • آسودگی خاطر با تضمین امنیت اطلاعات مالی حساب‌های بانکی کاربران
  • رمزنگاری مشخصات حساب بانکی مشتریان
  • بالا بردن سرعت چرخه‌ی خرید و فروش محصولات و ارائه‌ی خدمات
  • امکان تهیه‌ی گزارش از تراکنش ‌های پرداخت
  • صدور صورتحساب‌های الکترونیکی
  • پیگیری دقیق صحت اطلاعات هویتی کاربران اعم از کاربران و کسب‌وکارها
ریسک کلاهبرداری در تراکنش‌هایی که از کارت به صورت فیزیکی استفاده نمی‌شود بسیار بالاست! بدون استفاده از یک درگاه پرداخت آنلاین مطمئن، شما راه را برای کلاهبرداران باز می‌گذارید تا به راحتی به اطلاعات کارت‌ها دسترسی داشته باشند. این موضوع می‌تواند تا حد زیادی برخلاف اعتبار برند شما عمل کند.
درگاه پرداخت شپا
درواقع، یک درگاه اینترنتی مانند یک واسطه ایمن برای انتقال اطلاعات عمل می‌کند. این واسطه اطلاعات را از شما و خریدار دریافت کرده و به بانک منتقل می‌کند. این اطلاعات توسط رمزگذاری داده محافظت می‌شوند تا فرآیند پرداخت به دور از هرگونه تهدیدات ناخواسته انجام شود. علاوه‌بر جلوگیری از کلاهبرداری، درگاه‌های پرداخت از کسب وکار شما در برابر کارت‌های منقضی شده، موجودی ناکافی یا حساب‌های بسته شده محافظت می‌کنند.

نحوه انتخاب درگاه پرداخت آنلاین

حال که میدانیم درگاه پرداخت اینترنتی چیست و با استفاده از آن چه نتایج و مزایایی بدست می‌آوریم باید بدانیم در انتخاب درگاه مناسب چه نکاتی باید مورد توجه واقع شود. برای انتخاب بهترین درگاه پرداخت اینترنتی باید به این چند عامل توجه داشته باشید:

امنیت

بدون شک مهم‌ترین عامل در انتخاب درگاه پرداخت آنلاین، امنیت بالای آن است. چراکه مشتریان به واسطه اعتمادی که به شما دارند اطلاعات مربوط به کارت خود را وارد می‌کنند. بروز هرگونه مشکل امنیتی منجر به آسیب رسیدن به اعتبار برند شما می‌شود. علاوه‌بر آن، بسیاری از مشتریان از وارد کردن اطلاعات خود در سایت‌های مشکوک خودداری می‌کنند.

هزینه

دغدغه دیگری که باید در نظر داشته باشید، هزینه‌ای است که به ازای هر تراکنش از شما دریافت می‌شود. برای هر تراکنشی که مشتریان شما در درگاه پرداخت اینترنتی انجام دهند، مبلغی به‌عنوان تعرفه از مبالغ شما کسر می‌شود. درنتیجه، در انتخاب درگاه باید توجه داشته باشید که به‌ازای مبلغ دریافت شده از شما چه خدماتی ارائه می‎شود.

روش پرداخت

برای راحتی مشتریان بهتر است از درگاه‌هایی استفاده کنید که روش‌های پرداخت جدید ارائه می‌دهند. برای مثال، برخی از درگاه‌ها وجود دارند که علاو‌بر روش‌های معمول، امکان پرداخت درب منزل را فراهم می‌کنند. این روش ازطریق دستگاه کارتخوان مبتنی بر شناسه انجام می‌شود.

سازگاری

درآخر باید توجه داشته باشید که پایگاه پرداخت اینترنتی مورد نظر شما، با سیستم مدیریت محتوا یا پلتفرمی که با آن سر وکار دارید سازگاری داشته باشد. این مورد را هم از لحاظ فنی و ساختاری و هم از لحاظ بصری بررسی کنید.

چگونه درگاه پرداخت اینترنتی بگیریم؟

برای دریافت درگاه پرداخت اینترنتی به خاطر داشته باشید که در سال 1400 دریافت اینماد برای این کار اجباری شده است. درنتیجه، اولین اقدامی که باید انجام دهید دریافت اینماد است. وارد سایت پذیرنده مورد نظر شوید و فرم ثبت نام را کامل کنید. در این مرحله لازم است که مدارک خواسته شده را آپلود کنید. بعد از بارگذاری، برای احراز هویت با شما تماس گرفته می‌شود. مرحله آخر، دریافت درگاه پرداخت اینترنتی است. بسیاری از شرکت‌ها افزونه‌ای مطابق با پلتفرم سایت شما ارائه می‌دهند که به‌راحتی درگاه پرداخت را به آن متصل می‌کند. باتوجه به این مراحل، برای دریافت یک درگاه پرداخت اینترنتی، کافیست هویت شما تایید شود تا در کمتر از یک روز آن را دریافت کنید.
نکات مورد توجه در انتخاب یک درگاه پرداخت اینترنتی مناسب چیست؟

کلام آخر

انتخاب درگاه پرداخت اینترنتی مناسب، به وقت و تمرکز زیادی نیاز دارد، اما همان‌طور که می‌دانید پیدا کردن یک گزینه امن و معتبر یک تصمیم کلیدی برای کسب وکار شما محسوب می‌شود. به همین دلیل است که شما باید با توجه به نکاتی که در این مقاله بررسسی کردیم که درگاه پرداخت اینترنتی چیست و چگونه کار می‌کند، همچنین درمورد انتخاب بهترین پایگاه اینترنتی و نحوه عملکرد آن‌ها توضیحات لازم را عنوان کردیم تا بتوانید بهترین درگاه پرداخت اینترنتی را برای وب‌سایت خود انتخاب کنید. نظر شما چیست؟ تجربه‌ی خود از کار با درگاه‌های پرداخت اینترنتی بعنوان مشتری یا پذیرنده را با ما در میان بگذارید.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

به این مطلب امتیاز دهید
درگاه پرداخت اینترنتی چیست و چگونه کار می‌کند؟
فرقی نمی‌کند که یک کسب وکار کوچک یا فروشگاه زنجیره‌ای دارید، کسب وکارتان آنلاین یا به صورت فیزیکی...
1 از 10 رای ثبت شده

x
درگاه پرداخت ریالی ۴۵ روز بدون کارمزد
درگاه پرداخت ریالی ۴۵ روز بدون کارمزد
فعال سازی درگاه پرداخت آنلاین در کمتر از یک روز کاری
دریافت درگاه