مرکز تماس : ۰۲۱۹۱۰۹۳۰۰۰
پیام رسان : ۰۹۱۰۲۲۲۵۰۹۰
جستجو
شرایط اجاره صندوق امانات بانک‌ها چیست؟

شرایط اجاره صندوق امانات بانک‌ها چیست؟

توسعه دهندگان

بانک‌ها سرویس‌های متعددی دارند، برخی از آن‌ها سرویس‌های رایجی هستند که ما روزانه با آن‌ها سروکار داریم، بعضی از این خدمات هم کمتر شناخته شده هستند، به طوری که بسیاری از افراد اطلاعات کاملی درمورد آن ندارند. از جمله این خدمات می‌توان به صندوق امانات بانک‌ها اشاره کرد که برای تامین نیازهای امنیتی مردم برای محافظت از دارایی‌های باارزش‌ آن‌ها ارائه می‌شود. اگر بخواهیم به زبان ساده بگوییم، صندوق امانات در واقع یک گاو صندوق بزرگ است که شامل گاو صندوق‌های کوچک می‌شود. مردم برای نگهداری از دارایی‌های خود این صندوق‌های کوچک را از بانک اجاره می‌کنند.

در این روش، هیچکس، حتی خود بانک از اقلام داخل صندوق اطلاعی نخواهد داشت. بانک تنها وظیفه تامین امنیت این اقلام را بر عهده دارد. اما یک سری قوانین و شرایط وجود دارند که شما را از قرار دادن یک سری موارد در داخل این صندوق‌ها منع می‌کنند. در این مطلب از درگاه پرداخت شپا درباره شرایط و قوانین صندوق امانات بانک‌ و هزینه این صندوق‌ها به طور کامل اطلاعات کسب خواهید کرد.

تحلیل حقوقی صندوق امانات بانک‌ها

قبل از استفاده از صندوق امانات بانک‌ها مهم است که در مورد ماهیت حقوقی این صندوق‌ها اطلاعات کافی کسب کنید. در ادامه توضیح می‌دهیم که این صندوق‌ها چه خدماتی ارائه می‌دهند و چه مواردی را برای امانت‌داری قبول می‌کنند.

  • پس از اجرای قرارداد بین بانک و مشتری، بانک‌ها در قبال نگهداری از اقلام صندوق مسئول هستند و برای قبول این مسئولیت هزینه‌ای دریافت می‌کنند. این هزینه با توجه به فاکتورهای مختلف تعیین می‌شود.
  • صندوق امانات بانک‌ها فقط برای اشخاص حقیقی کاربرد ندارد، اشخاص حقوقی هم می‌توانند از این خدمات بهره‌مند شوند.
  • طبق قانون، قرارداد بین بانک و مشتری یک قرارداد خصوصی است که بر اساس ماده ۱۰ قانون مدنی که می‌گوید قراردادهای خصوصی، نسبت به کسانی که آن را منعقد نموده‌اند، در صورتی که مخالف صریح قانون نباشد، نافذ است، کاملا براساس قانون و حقوقی هستند.

مطلب مرتبط
نحوه تبدیل شماره کارت به شبا

قوانین صندوق امانات بانک‌ها

بانک‌ها برای پذیرش امانات مشتریان خود یک سری قوانین در نظر گرفته‌اند که باعث می‌شود از بروز فعالیت‌های مجرمانه جلوگیری شود. این قوانین در تمامی بانک‌ها یکسان هستند، گرچه ممکن است در برخی از جزئیات تفاوت داشته باشند.

قوانین بانک‌ها برای استفاده از صندوق امانات به این صورت است:

  • مشتری چنین حقی ندارد که صندوق اجاره شده را به شخص دیگری اجاره دهد.
  • مشتری می‌تواند برای استفاده از صندوق به شخص دیگری وکالت دهد اما اصل وکالت‌نامه باید به بانک تحویل داده شود.
  • اجاره این صندوق‌ها معمولا به مدت یک سال است، در صورتی که مشتری، صندوق‌ را برای مدت کمتر از یک سال نیاز داشته باشد، همان اجاره بهای یک سال از او دریافت می‌شود.
  • یک ودیعه معادل با 8 برابر اجاره سالانه صندوق دریافت می‌شود تا از هرگونه خسارت‌های احتمالی از سمت مشتری جلوگیری شود.
  • مواردی که می‌توان داخل این صندوق‌ها نگهداری کرد شامل اسناد، مدارک، اشیا مجاز و قانونی و فاسدنشدنی می‌شوند.
  • هر صندوق شامل دو کلید است که هر دوی آن‌ها به مشتری تحویل داده می‌شود. هیچ کلیدی در اختیار بانک قرار نمی‌گیرد. به همین دلیل، در صورت گم شدن کلیدها، مشتری وظیفه دارد خسارت وارد شده را جبران کند. چرا که برای باز کردن درب صندوق باید قفل آن شکسته شود.

شرایط مورد نیاز برای اجاره صندوق امانات

افرادی که برای دریافت صندوق امانات در بانک‌ها اقدام می‌کنند باید قبل از هر چیزی بالای ۱۸ سال باشند. این اولین شرط استفاده از این صندوق‌هاست. مورد بعدی، داشتن حساب در آن بانک است. برخی از بانک‌ها چنین شرطی برای استفاده از صندوق امانات در نظر نمی‌گیرند، اما در بسیاری از بانک‌ها چنین شرطی دیده می‌شود. درنتیجه، برای دریافت صندوق امانات لازم است که یک حساب بانکی در بانک مورد نظر خود ایجاد کنید. همچنین، در این مورد مهم است که هیچ چک برگشتی و بدهی غیرجاری دیگر نداشته باشید. از موارد مهم دیگر برای استفاده از صندوق امانات می‌توان به داشتن سپرده و میانگین حساب اشاره کرد.

مسئولیت بانک‌ها در قبال صندوق امانات چیست؟

یکی از رایج‌ترین سوالات برای استفاده از صندوق امانات بانک‌ها آن است که بانک‌ها در قبال این صندوق‌ها چه وظیفه‌ای دارند؟ از آن جایی که ماهیت حقوقی قرارداد صندوق امانات، در قالب هیچکدام از عقود قرار نمی‌گیرد و باید آن را بر اساس ماده ده قانون مدنی، جزو قراردادهای خصوصی در نظر گرفت، برای تعیین مسئولیت بانک‌ها نسبت به این صندوق‌ها باید به قراردادهای اجرا شده دقت کرد. مسئولیت بانک‌ها با توجه به موارد درج شده در این قراردادها تعیین می‌شود. در صورتی که هرگونه عملی خلاف قرارداد انجام شود، بانک مسئول خواهد بود.

جهت کسب اطلاعات بیشتر در مورد صندوق اجاره‌ای بانک ملی به لینک مربوطه مراجعه نمایید.

جبران خسارت سرقت از صندوق امانات بر عهده چه کسی است؟

سوال دیگر در این مورد آن است که در صورت بروز سرقت، آیا خسارت سرقت از صندوق امانات، بر عهده بانک است؟ در این صورت قوانین آن به چه شکل است؟ در این صورت، اگر بانک در قرارداد بین خود و مشتری، خود را از مسئولیت در زمان حوادث و اتفاقات مبرا کرده باشد، هیچ تعهدی وجود ندارد. در این شرایط، با بروز سرقت بانک مسئول نخواهد بود. مگر آن که بانک در حفاطت از صندوق امانات کوتاهی کرده باشد.

اما در صورتی که سرقت در هنگام رعایت نکردن نکات امنیتی رخ داده باشد، یا این که بانک در سرقت شریک باشد، با توجه به قانون مدنی مسئولیت جبران خسارت بر عهده آن است. در صورت مشارکت در سرقت علاوه‌بر جبران خسارت، بانک مورد نظر به جریمه هم محکوم خواهد شد.

مطلب مرتبط
سقف کارت به کارت روزانه در سال ۱۴۰۲ چقدر است؟

هزینه اجاره صندوق امانات بانک

همان‌طور که می‌دانید برای استفاده از صندوق امانات بانک‌ها لازم است که مبلغی به عنوان اجاره بها پرداخت کنید. نرخ این صندوق‌ها در هر بانک نسبت به بانک‌های دیگر متفاوت است. به طور کلی نمی‌توان یک نرخ ثابت برای اجاره این صندوق‌ها درنظر گرفت. اما به طور معمول این نرخ بیشتر از 6 میلیون تومان است. البته، در کنار این مبلغ باید یک ودیعه‌ای که ۸ برابر مبلغ اجاره، بها دارد را هم در نظر داشته باشید. این ودیعه در صورت بروز خسارت‌های مالی از جانب مشتری، توسط بانک گرفته می‌شود.

در مورد هزینه اجاره صندوق امانات بانک‌ها باید هزینه بیمه را هم در نظر داشته باشید. همچنین، برای هر بار استفاده از این صندوق‌ها کارمزدی به مبلغ ۵ هزار تومان وجود دارد. کارمزد گم شدن کلید صندوق به میزان ۱۲ هزار تومان است که با هزینه‌های مربوط به شکستن کلیدها و قفل‌ها جمع می‌شود. این هزینه‌ها برای خانواده‌های جانبازان، شهدا، و معلولین با تخفیف محاسبه می‌شود.

مدارک مورد نیاز برای استفاده از صندوق امانات بانک

در صورتی که صندوق امانات را برای خود می‌خواهید، نیاز به مدرک خاصی نیست. کافیست شناسنامه، کارت ملی، کپی از هر دو و چند قطعه عکس به همراه داشته باشید و اگر می‌خواهید یک وکیل به بانک معرفی کنید، باید مدارک شناسایی وکیل و وکالت‌نامه را نیز ارائه دهید.

در صورتی که برای شرکت خود قصد تهیه صندوق امانات دارید، یک رونوشت از اساسنامه شرکت و آخرین تغییرات روزنامه رسمی و صاحبان حق امضا داشته باشید. افرادی که به تنهایی نمی‌توانند از صندوق استفاده کنند، برای مثال افراد نابینا یا بی‌سواد، باید فردی امین به همراه خود داشته باشند.

بیمه صندوق امانات بانک‌ها چگونه است؟

از آن جایی که در کشور ما قوانین مربوط به صندوق امانات بانک‌ها کامل نیست، بسیاری از مشتریان برای استفاده از این صندوق‌ها در مورد بیمه آن‌ها نگران هستند. به همین خاطر بیمه مرکزی اعلام کرد که یک سری طرح‌های بیمه در مورد صندوق امانات بانک‌ها اجرا می‌کند. بیمه این صندوق‌ها به این صورت است:

  • امروزه فقط دو شرکت بیمه شامل بیمه ما و بیمه پارسیان برای بیمه صندوق امانات بانک‌ها دارای مجوز هستند. اما بیمه مرکزی ایران اعلام کرده که در آینده دو شرکت دیگر به آن‌ها اضافه خواهد شد.
  • بیمه گذاران هیچ نیازی به توضیح در مورد ماهیت و ارزش واقعی اموال موجود در صندوق ندارند. پرداخت هزینه صدور بیمه نامه و جبران خسارت طبق ارقام تعیین شده از طرف بیمه گذار انجام می‌شود.
  • در قرارداد بیمه صندوق امانات بانک، بیمه‌گر وظیفه جبران خسارت وارد شده را دارد در صورتی که حادثه رخ داده شامل آتش‌سوزی، انفجار و سرقت باشد.

جمع‌بندی: صندوق امانات بانک ها را بگیریم یا خیر؟

صندوق امانات بانک‌ها ویژگی‌های مثبت و منفی زیادی دارند که شما باید آن‌ها را با نیازهای خود تطابق دهید. برای مثال اگر برای نگهداری از اشیای ارزشمند خود زمان در دسترس بودن برای‌تان اهمیت دارد، این صندوق‌ها نمی‌توانند بهترین گزینه برای شما باشند. اما در صورتی که به یک مکان امن با هزینه پایین نیاز دارید، این صندوق‌ها می‌توانند بهترین گزینه برای شما باشند. در این مطلب در مورد شرایط استفاده از صندوق امانات بانک‌ها توضیح دادیم که بر اساس آن، بالای ۱۸ سال بودن افراد مهم‌ترین شرط در نظر گرفته می‌شود. در صورتی که پس از مطالعه این مطلب سوالی در این مورد دارید حتما برای ما بنویسید.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

به این مطلب امتیاز دهید
شرایط اجاره صندوق امانات بانک‌ها چیست؟
بانک‌ها سرویس‌های متعددی دارند، برخی از آن‌ها سرویس‌های رایجی هستند که ما روزانه با آن‌ها سروکار داریم، بعضی...
5 از 1 رای ثبت شده

x
درگاه پرداخت ریالی ۴۵ روز بدون کارمزد
درگاه پرداخت ریالی ۴۵ روز بدون کارمزد
فعال سازی درگاه پرداخت آنلاین در کمتر از یک روز کاری
دریافت درگاه