مرکز تماس : ۰۲۱۹۱۰۹۳۰۰۰
پیام رسان : ۰۹۱۰۲۲۲۵۰۹۰
جستجو
شرایط ضامن بانکی چیست؟

شرایط ضامن بانکی چیست؟

مقالات

برای کسانی که می‌خواهند وام بگیرند سوالات زیادی وجود دارد، یکی از مهم‌ترین این سوالات آن است که ضامن بانکی باید چه شرایطی داشته باشد؟ ضامن بانکی شخصی است که در بانک مستندات رسمی ارائه می‌دهد تا فرد وام گیرنده را برای اهدای وام به او ضمانت کند. درصورتی‌که شخص وام گیرنده به‌ هر دلیلی نتواند مبلغ وام را برگرداند، مسئولیت پرداخت قسط به عهده این شخص خواهد بود. با این اوصاف حتما به این نتیجه رسیده‌اید که معرفی ضامن بانکی برای دریافت وام الزامی است. اما هر فردی را نمی‌توان به عنوان یک ضامن معرفی کرد، چراکه این افراد باید یک سری شرایط و مشخصات خاصی داشته باشند. در این مطلب از شبکه پرداخت آنلاین در مورد شرایط ضامن بانکی به طور کامل مطالعه خواهید کرد.

شرایط ضامن بانکی چیست؟

بانک‌های سراسر جهان شرایط ضامن بانکی متفاوتی دارند، اما به طور کلی شرایطی که در تمام کشورها الزامی است شامل موارد زیر می‌شوند:

  • فرد ضامن باید بیشتر از 21 سال سن داشته باشد.
  • این فرد باید دارای اعتبار مناسب باشد.
  • درآمد کافی داشته باشد.
  • میزان بدهی او به سیستم بانکی بیشتر از 75 درصد نباشد.
  • پایداری مالی خود را احراز کند.
  • پایداری شغلی خود را احراز کند.

همان‌طور که در شرایط بالا مطالعه کردید، علاوه‌بر شرایط سنی و اعتباری، فرد ضامن باید ثابت کند که از نظر مالی و شغلی پایداری دارد. با توجه به این شرایط، بانک‌ها برای تایید ضامن‌ها از افرادی استفاده می‌کنند که در موقعیت شغلی خود دارای قراردادهای بلندمدت هستند یا در سازمان‌ها و ادارات کار می‌کنند.

مطلب مرتبط
شرایط دریافت وام فوری

مثال رایج یک فرد مناسب به عنوان ضامن در کشور ما، افراد کارمندی هستند که در بانک‌ها، موسسات بانکی و اعتباری و ادارات دولتی کار می‌کنند. این افراد گواهی کسر از حقوق دارند، به طوری که اگر فرد وام‌گیرنده قادر به بازپرداخت وام نباشد، بانک یا موسسه وام‌دهنده این اجازه را دارد تا مبلغ قسط را از حقوق فرد ضامن کسر کند.

علاوه‌بر مواردی که گفتیم، هنگام اعتبارسنجی فرد ضامن، میزان دارایی‌های نقد و غیرنقد او هم بسیار اهمیت دارد. برای مثال، فردی که دارای خانه یا ملک تجاری است اعتبار بالاتری در هنگام اعتبارسنجی خواهد داشت.

کارمزد و زمان انتقال وجه پایا

یک سری شرایط دیگر برای افراد ضامن وجود دارند که آن‌ها را در ادامه آورده‌ایم:

  • ضامن باید گردش مالی مناسبی داشته باشد.
  • گرچه انتخاب ضامن به بانک وام دهنده بستگی دارد، اما بسیاری از بانک‌ها بازنشستگان را به عنوان ضامن می‌پذیرند.
  • یک فرد ضامن می‌تواند کارمند دولتی باشد که به صورت رسمی یا قراردادی کار می‌کند.
  • افرادی که دارای پروانه کسب هستند می‌توانند ضامن باشند، اما تنها در صورتی که فعالیت اقتصادی داشته باشند.
  • در صورتی که یک زوج برای دریافت وام یک بانک را انتخاب کرده باشند می‌توانند یک فرد را به عنوان ضامن معرفی کنند، به شرط آن که حقوق فرد ضامن کفاف پرداخت قسط هر دو نفر را بدهد.
  • فرد ضامن باید فیش حقوقی و گواهی کسر از حقوق خود را به بانک ارائه دهد.
  • اگر فرد وام‌گیرنده خودش کارمند رسمی یا قراردادی است، می‌تواند برای دریافت وام گواهی کسر از حقوق دریافت کرده و بدون نیاز به ضامن وام دریافت کند.
  • علاوه‌بر وام‌گیرنده، ضامن بانکی هم باید در بانکی که قرار است وام دهد حساب باز کند.
شرایط ضامن بانکی

نکاتی که یک ضامن بانک باید به آن‌ها آگاه باشد:

در صورتی که قرار است به عنوان ضامن بانک معرفی شوید، آگاهی از نکات زیر برای شما مفید خواهد بود:

  • فرد ضامن وظیفه پرداخت بدهی وام را برعهده دارد.
  • در صورت عدم پرداخت اقساط توسط مدیون، فرد ضامن چنین حقی ندارد که بگوید برای دریافت قسط اول به وام گیرنده مراجعه کنید. این به آن معناست که حتی اگر اموالی از فرد وام گیرنده شناسایی شود، بانک می‌تواند ضامن را برای وصول بدهی مجبور کرده و مبلغ قسط را از حقوق او کم کند.
  • در صورتی که وام گیرنده اقساط خود را پرداخت نکند، مبلغ قسط از حساب فرد ضامن کسر خواهد شد و در این شرایط هیچ حقی برای اعتراض وجود ندارد.

مطلب مرتبط
بانکداری الکترونیک چیست؟

آیا فرد ضامن تا پایان مدت قرارداد به عنوان ضامن باقی می‌ماند؟

در برخی از کشورها به این صورت است که زمانی که فرد وام گیرنده به تملک مالی رسیده باشد، نیازی به ضامن نخواهد بود، حتی اگر مدت قرارداد به پایان نرسیده باشد. در این شرایط ضامن می‌تواند قرارداد خود را به عنوان ضمانت وام فسخ کند و قرارداد جدید با شرایط جدید ایجاد کند. با وجود این امکان، در بسیاری از مواقع در 2 تا 5 سال اولیه تنظیم قرارداد وام، ضمانت حذف می‌شود. البته، این امکان در کشور ما وجود ندارد. در ایران، در صورت قبول ضمانت، فرد ضامن تا پایان مدت قرارداد به عنوان ضامن خواهد بود. در نتیجه، امکان تنظیم مجدد قرارداد و تغییر یا حذف ضامن وجود نخواهد داشت.

درصورت قبول ضمانت یک فرد، آیا رتبه اعتباری او تغییر خواهد کرد؟

در صورتی که فرد وام گیرنده اقساط خود را به موقع پرداخت کند هیچ تغییری در اعتبار شخص ضامن ایجاد نمی‌شود. اما در صورتی که فرد در بازپرداخت وام تاخیر داشته باشد و مسئولیت پرداخت برعهده ضامن بیفتد، تغییراتی در میزان اعتبار او رخ خواهد داد. در این شرایط اگر ضامن توانایی پرداخت وام را نداشته باشد، برای اعتبار او تاثیر منفی ایجاد می‌شود. همچنین، درصورت پرداخت نکردن وام توسط فرد وام‌ گیرنده، یک سری محدودیت‌ها برای ضامن به وجود می‌آید.

مطلب مرتبط
چک صیادی چیست؟

آیا در صورت قبول ضمانت فرد ضامن در گزارش اعتباری نمایش داده می‌شود؟

ضمانت یک فرد در گزارشات اعتباری او ذکر نخواهد شد، اما این موضوع در برخی از مواقع بر گزارشات اعتباری شخص ضامن تاثیر می‌گذارد. برای مثال، اگر فرد وام گیرنده نتواند بازپرداخت وام را به موقع انجام دهد، این موضوع در گزارش و سوابق اعتباری ضامن درج خواهد شد. همچنین، ضامن شدن باعث ایجاد ارتباط مالی بین وام گیرنده و ضامن می‌شود، به عبارت دیگر هرگونه مشارکت مالی در گزارش اعتباری ضامن ذکر خواهد شد.

آیا ضامن فقط باید رسمی و دولتی باشد؟

به طور معمول، بانک‌ها کارکنان شرکت‌ها و ارگان‌های دولتی بزرگ و شناخته شده را به عنوان یک گزینه عالی برای ضامن در نظر می‌گیرند. اما در برخی مواقع می‌توان با صحبت کردن با مسئول شعبه، او را برای ارائه ضامن غیررسمی همراه با فیش حقوقی و مهر محل کار راضی نمود. البته، این روش بیشتر در بانک‌های خصوصی کاربرد دارد. همچنین، این روش در صورتی امکان‌پذیر است که فرد وام گیرنده در بانک و شعبه، امتیازات مناسب و میانگین حساب خوب داشته باشد.

مطلب مرتبط
نحوه تبدیل شماره کارت به شبا

چند عدد ضامن برای وام نیاز است؟

با افزایش سقف وام‌ها از ابتدای سال 1403، تعداد ضامن‌ها برای هر میزان وام هم تغییر پیدا کرده است. برای وام‌های تا سقف 50 میلیون معمولا یک ضامن، تا سقف 100 میلیون 2 ضامن و از 200 تا 300 میلیون 3 ضامن نیاز است. افرادی که می‌خواهند وام بیشتر از 300 میلیون تومان دریافت کنند، باید ضامن هم صنف و جواز کسب و سند ملکی به بانک ارائه دهند. البته، این قوانین برای تمام بانک‌ها صدق نمی‌کنند، در هر شعبه با توجه به حساب شخص و شرایط بانک‌ها تعداد ضامن‌های مورد نیاز متفاوت خواهد بود.

در صورتی که قصد دریافت وام را دارید، یافتن ضامن یکی از مهم‌ترین اقدامات برای این کار است. برای معرفی ضامن باید پاسخ این سوال را بیابید که یک ضامن بانکی باید چه مشخصاتی داشته باشد؟ در این مطلب سعی کردیم تا به طور کامل درمورد این سوال توضیح دهیم. در صورتی که سوالی در مورد شرایط ضامن بانکی دارید، حتما برای ما بنویسید.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

به این مطلب امتیاز دهید
شرایط ضامن بانکی چیست؟
برای کسانی که می‌خواهند وام بگیرند سوالات زیادی وجود دارد، یکی از مهم‌ترین این سوالات آن است که...
5 از 1 رای ثبت شده

x
درگاه پرداخت ریالی ۴۵ روز بدون کارمزد
درگاه پرداخت ریالی ۴۵ روز بدون کارمزد
فعال سازی درگاه پرداخت آنلاین در کمتر از یک روز کاری
دریافت درگاه