مرکز تماس : ۰۲۱۹۱۰۹۳۰۰۰
پیام رسان : ۰۹۱۰۲۲۲۵۰۹۰
جستجو
معافیت مالیاتی استارت آپ ها سال ۱۴۰۱

معافیت مالیاتی استارت آپ ها سال ۱۴۰۱

مقالات

در سال‌های اخیر و با گسترش کسب‌وکارهای اینترنتی، دولت تمام استارت آپ ها را موظف به پرداخت مالیات کرده است. در واقع این تصمیم دولت در راستای تامین بودجه موردنیاز و پایدار نگه داشتن منابع اقتصادی کشور وضع شده است. بر اساس این قانون، استارت آپ ها موظف‌اند تا مالیاتی که برای آنها تعیین شده را در زمان مقرر پرداخت و از بندهای مالیاتی کشور تبعیت کنند. هرچند که این تصمیم اما و اگرهای زیادی را به همراه داشته و خیلی از صاحبان مشاغل با آن مخالف بودند، اما با این حال، فرار از مالیات عواقب ناخوشایندی را به همراه خواهد داشت. پس، اگر قصد راه‌اندازی یک استارت آپ را دارید و یا به تازگی کارتان را شروع کرده‌اید و از قوانین مالیاتی اطلاعی ندارید، به شما توصیه می‌کنیم که تا انتهای این مطلب با درگاه پرداخت شپا همراه باشید. چون قصد داریم در این مقاله با زبانی ساده، هر چیزی که لازم است درباره مالیات استارت آپ ها، نحوه محاسبه آن و چگونگی معاف شدن از مالیات بدانید را به شما آموزش دهیم.

تعریفی ساده از مالیات

به بیانی ساده، مالیات یک هزینه اجتماعی است که دولت آن را در قبال امکاناتی که برای افراد فراهم می‌کند تا آن‌ها به درآمدزایی و رونق در کسب‌و‌کارشان برسند، دریافت می‌کند. به عبارتی، برای جبران این هزینه مقداری از درآمد حاصل یا سودی که از آن فعالیت اقتصادی ایجاد می‌شود، توسط صاحبان کسب‌وکارها به دولت برگردانده می‌شود. نکته‌ای که باید بدانید این است که در سال‌های گذشته با توجه به کاهش درآمدهای نفتی و همچنین تحریم‌هایی که علیه کشورمان صورت گرفته، دولت ما بیش از پیش متکی به دریافت مالیات از فعالیت‌های اقتصادی شده است.

مالیات استارت آپ

قانون مالیات استارت آپ ها

از آن‌جایی که در سال‌های اخیر شاهد پیدایش استارت آپ ها در زمینه‌های مختلف بوده‌ایم، دولت تصمیم گرفت تا با تصویب قوانین جدیدی، این نوع از کسب‌وکارها هم مشمول مالیات و موظف به پرداخت آن شوند. با توجه به قانون مالیاتی، هزینه‌ای که استارت آپ ها باید به عنوان مالیات به دولت بپردازند، نرخ ثابتی ندارد و این مقدار بسته به عوامل مختلف متغیر است. در یک کلام، استارت آپ های مختلف مالیات یکسانی ندارند و متناسب با شرایط آن‌ها از سوی دولت هزینه متفاوتی به عنوان مالیات برایشان در نظر گرفته می‌شود.

مطلب مرتبط

شرایط دریافت وام فوری ۱۴۰۱

نحوه محاسبه مالیات استارت آپ ها

یک استارتاپ هم می‌تواند به شکل حقیقی شروع به فعالیت کند و هم به شکل حقوقی. همیشه هم تأکید بر این امر است که اگر الزام کسب و کار ندارید، حتما به صورت حقیقی کار کنید؛ یعنی مثلا اگر الزاما طرف‌های قرارداد شما، شرکت‌های دولتی هستند یا قرار است که در آینده در مناقصات و مزایدات شرکت کنید، قطعا باید ثبت شرکت کنید اما در غیر این صورت، تشکیل پرونده مالیاتی به صورت حقیقی، اولویت دارد. در نتیجه، برای محاسبه مالیات استارت آپ خود، قبل از هر چیزی باید مشخص کنید که نوع کسب‌وکار شما حقیقی است یا حقوقی.

نحوه محاسبه مالیات هر یک از استارت آپ های حقیقی و حقوقی به شرح زیر است:

استارت آپ های حقیقی

مالیات استارت آپ‌های حقیقی به این شکل است که از درآمد مشمول مالیات یا همان سود سالانه شرکت، مبلغی به عنوان معافیت سالانه کسر می‌شود. این مبلغ کسری که میزان معافیت سالانه نام دارد، در قانون بودجه بر اساس تورم محاسبه و اعلام می‌شود. عددی که پس از کسر معافیت سالانه به دست می‌آید مشمول ماده ۱۳۱ قانون است که طبق آن اولین ۵۰۰.۰۰۰.۰۰۰ ریال در ۱۵٪ ضرب می‌شود. دومین ۵۰۰.۰۰۰.۰۰۰ ریال در ۲۰٪ ضرب می‌شود. سپس مابقی مبلغ در ۲۵٪ ضرب می‌شود.

شرکت‌های حقوقی

محاسبه مالیات شرکت‌های حقوقی ساده‌تر است. به این صورت که درآمد مشمول مالیات یا سود سالانه شرکت به صورت مستقیم در ۲۵٪ ضرب می‌شود.

نحوه محاسبه مالیات حق تمبر

حق تمبر یکی از موارد مالیات بر دارایی و نوعی مالیات دو وجهی است؛ یعنی دارای هر دو وجه مستقیم و غیرمستقیم است. به محض صدور برخی اسناد، اوراق و مدارک توسط صادر کنندگان (بانک‌ها، شرکت‌های تجاری و غیره) مبالغی تحت عنوان حق تمبر به صورت الصاق و ابطال تمبر و یا دریافت وجه اخذ می‌گردد. این امر به دلیل به رسمیت شناختن اسناد صورت می‌گیرد.

مطلب مرتبط

اینماد چیست؟ چگونه اینماد بگیریم؟

طبق ماده ۴۸ قانون مالیات، مهلت پرداخت مالیات حق تمبر برای استارت آپ های حقیقی، چیزی حدود ۴ ماه بعد از تشکیل پرونده مالیاتی و برای شرکت‌های حقوقی ۲ ماه پس از تشکیل پرونده مالیاتی است. برای محاسبه مالیات حق تمبر باید عدد سرمایه اولیه استارت آپ خود را در عدد ۰.۰۰۰۵ ضرب کنید. به عنوان مثال اگر میزان سرمایه اولیه شرکتی ۵۰۰ میلیون ریال باشد، این عدد در ۰.۰۰۰۵ ضرب می‌شود و حاصل آن یعنی ۲۵۰۰۰۰ ریال به عنوان مالیات حق تمبر شناخته می‌شود.

معافیت مالی استارت آپ ها

وقتی بحث مالیات دادن استارت آپ‌ها مطرح شد، یکی از دغدغه‌هایی که صاحبان کسب‌وکارها داشتند، این بود که استارت آپ هایی که کار خود را به تازگی شروع کرده‌اند، چگونه می‌توانند از پس مالیات بربیایند؟ اگر شما هم قصد راه‌اندازی استارت آپ خود را دارید، ولی نگران پرداخت مالیات هستید، خبر خوشی برایتان داریم. از آنجایی که دولت همواره در حال حمایت از کسب‌وکارهای نوپاست و مردم را به کارآفرینی و درآمدزایی تشویق می‌کند، در قانونی مالیاتی که تصویب کرده، استثنائاتی هم قائل شده است. این استثنائات عبارتند از:

  • استارت آپ هایی که تنها یک محصول یا خدمتی را ارائه می‌دهند، از پرداخت مالیات معاف هستند.
  • استارت آپ هایی که به تازگی تاسیس شده‌اند، می‌توانند برای کاهش هزینه‌های بیمه تا ۲ سال کارورز یا کارآموز داشته باشند. چون، شرایط همکاری با کارورزان، با استخدام کردن کاملا متفاوت است و صاحبان کسب‌وکارها ملزم به بیمه کردن کارورزها و کارآموزان نیستند.
  • سهامداران که کارفرما نیز محسوب می‌شوند، ملزم به پرداخت بیمه تأمین اجتماعی نیستند.
  • استارتاپ ها از نظر قانونی مجاز هستند تا فضاهای کاری خصوصی و مشترک داشته باشند.
  • استارتاپ هایی که از زمان تاسیس آن‌ها کمتر از ۳ سال می‌گذرد، به طور کامل از پرداخت مالیات معاف هستند.

کلام آخر

اگر قصد دارید که استارت آپ خود را راه‌اندازی کنید و یا به تازگی کسب‌وکار خود را شروع کرده‌اید، یکی از موضوعاتی که حتما باید آن را در نظر داشته باشید، مالیات است. اخیرا و با توجه به فراگیر شدن استارت آپ ها، دولت اعلام کرده است که قصد دارد تا از این نوع کسب‌وکارها هم مالیات بگیرد. از آنجایی که از این به بعد، استارت آپ ها مشمول مالیات می‌شوند، بهتر است هر چه سریع‌تر در این باره مطالعه و تحقیق کنید. در این مطلب تلاش کردیم تا این مسائل پیچیده را با زبانی ساده توضیح بدهیم و هر چیزی که لازم است بدانید را مطرح کنیم. امیدواریم که این مقاله برای شما مفید باشد. نظر شما در مورد مالیات شرکت ها و استارتاپ ها به چه صورت است؟ نظرات خود را با ما و دیگر همراهان شپا به اشتراک بگذارید.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

به این مطلب امتیاز دهید
معافیت مالیاتی استارت آپ ها سال ۱۴۰۱
در سال‌های اخیر و با گسترش کسب‌وکارهای اینترنتی، دولت تمام استارت آپ ها را موظف به پرداخت مالیات...
1 از 1 رای ثبت شده

x
درگاه پرداخت ریالی ۴۵ روز بدون کارمزد
درگاه پرداخت ریالی ۴۵ روز بدون کارمزد
فعال سازی درگاه پرداخت آنلاین در کمتر از یک روز کاری
دریافت درگاه