مرکز تماس : ۰۲۱۹۱۰۹۳۰۰۰
پیام رسان : ۰۹۱۰۲۲۲۵۰۹۰
جستجو
معافیت مالیاتی چیست؟

معافیت مالیاتی چیست؟

توسعه دهندگان

پرداخت مالیات جزئی جدانشدنی از اقتصاد بسیاری از کشورها، از جمله ایران است که به توزیع عادلانه درآمد بین اقشار مختلف جامعه کمک می‌کند. اما در برخی از مواقع کسب وکارها شامل معافیات مالیاتی می‌شوند، به طوری که دیگر لازم به پرداخت مالیات نیستند. اگر می‌خواهید بدانید که معافیت مالیاتی چیست و شامل چه کسانی می‌شود، این مطلب شپا را از دست ندهید.

هدف معافیت مالیاتی چیست؟

معافیت مالیاتی به این معناست که یک منبع درآمد به صورت قانونی و موقت از پرداخت مالیات معاف شود. این ویژگی، روشی برای اعمال سیاست‌های حمایتی دولت برای انجام برخی اهداف و سیاست‌های خود به شمار می‌رود. به طور کلی اهداف دولت برای وضع قانون معافیت مالیاتی را می‌توان در لیست زیر جمع‌بندی کرد:

  • انتقال نقدینگی جامعه به سمت طرح‌های عام المنفعه و کم بازده.
  • اجرای اهداف استراتژیک و ایدئولوژیک.
  • استفاده از این روش به عنوان یک روش تشویقی برای سوق دادن افراد برای سرمایه‌گذاری.

مطلب مرتبط
شرایط دریافت وام فوری ۱۴۰۱

معافیت مالیاتی شامل چه افرادی می‌شود؟

در نظر داشته باشید که بخشی از منبع درآمد دولت از طریق دریافت مالیات به دست می‌آید، در نتیجه اگر قرار باشد که بسیاری از افراد از پرداخت آن معاف شوند، درآمد دولت کاهش پیدا می‌کند، یا در شرایطی بدتر به افرادی که باید مالیات بپردازند فشار بیشتری وارد می‌شود. در نتیجه، همه اشخاص (حقیقی- شرکت‌ها و موسسات) مشمول مالیات می‌شوند، مگر در برخی مواقع که لیست آن‌ها را در ادامه آورده‌ایم. لیست مشاغلی که از پرداخت مالیات معاف می‌شوند شامل این موارد هستند:

  • معافیت فعالیت‌های کشاورزی: مطابق با ماده ۸۱، درآمد حاصل از تمامی شرکت‌های فعال در حوزه کشاورزی شامل هرگونه فعالیت از روش‌های کشاورزی مانند دامداری، دامپروری، پرورش ماهی، زنبور عسل و طیور، صیادی و ماهیگیری، نوغان داری، احیا مراتع و جنگل‌ها، باغات و باغستان‌ها و غیره از پرداخت مالیات معاف می‌شوند.
  • معافیت فعالیت‌های آموزشی: درآمد حاصل از تعلیم و تربیت مدارس غیرانتفاعی و آموزشگاه‌های فنی و حرفه ای آزاد دارای مجوز از سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور، دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی غیرانتفاعی و مهدهای کودک در مناطق کمتر توسعه یافته و درآمد مؤسسات نگهداری معلولین ذهنی و حرکتی بابت نگهداری این اشخاص، همچنین درآمد باشگاه‌ها و مؤسسات ورزشی که مجوز سازمان تربیت بدنی را دارند، از پرداخت مالیات معاف می‌شوند.
  • معافیت فعالیت بخش‌های تعاونی: طبق ماده ۱۳۳ کل درآمد صندوق حمایت از توسعه بخش کشاورزی، شرکت‌های تعاونی روستایی، عشایری، کشاورزی، صیادان، کارگری، کارمندی، دانشجویان و دانش‌آموزان و اتحادیه‌های آن‌ها از مالیات ‌معاف هستند.
  • معافیت بخش صادرات: صددرصد درآمد حاصل از صادرات خدمات و کالاهای غیرنفتی و محصولات بخش کشاورزی و بیست درصد درآمد حاصل از صادرات مواد خام مشمول مالیات با نرخ صفر می‌شوند.
  • معافیت فعالیت‌های تولیدی، معدنی و گردشگری: درآمد حاصل از فعالیت‌های تولیدی و معدنی غیردولتی در واحدهای تولیدی یا معدنی و درآمدهای خدماتی بیمارستان‌ها، هتل‌ها و مراکز اقامتی گردشگری، از تاریخ شروع بهره برداری یا استخراج یا فعالیت به مدت پنج سال و در مناطق کمتر توسعه یافته به مدت ده سال شامل معافیت مالیاتی می‌شوند.
  • معافیت سود حاصل از تامین مالی پروژه‌ها: درصورت فراهم کردن نقدی برای تأمین مالی پروژه طرح و سرمایه در گردش بنگاه‌های تولیدی در قالب عقود مشارکتی، آورنده نقدی از پرداخت مالیات بر درآمد معاف می‌شود. 
  • معافیت فعالیت اقتصادی در مناطق آزاد تجاری- صنعتی: اشخاص حقیقی و حقوقی که در منطقه آزاد به انواع فعالیت‌های اقتصادی اشتغال دارند، نسبت به هر نوع فعالیت اقتصادی در منطقه آزاد از تاریخ بهره برداری مندرج در مجوز به مدت پانزده سال از پرداخت مالیات بردرآمد و دارایی موضوع قانون مالیات‌های مستقیم معاف خواهند بود.
  • معافیت‌ مالیات فعالیت‌های فرهنگی و هنری: فعالیت‌های انتشارات و مطبوعاتی که مجوز وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی را دارند، شامل معافیت مالیاتی می‌شوند.

سایر موارد معافیت مالیاتی شامل موارد زیر می‌شوند:

  • معافیت مالیات بر حقوق کارگران.
  • معافیت هزینه‌های درمان.
  • معافیت مالیات جوایز علمی و پژوهشی.
  • معافیت اختراع و اکتشاف.
  • معافیت سپرده‌های بانکی.
  • معافیت عبور ترانزیت کالاها.
  • معافیت صنایع دستی.
  • معافیت حقوق افراد شاغل در مناطق کمتر توسعه یافته.
  • معافیت جهیزیه و مهریه.

مطلب مرتبط

معافیت مالیاتی استارت آپ ها سال ۱۴۰۱

شرایط معافیت مالی برای موسسات چگونه است؟

موسسات خیریه و عام المنفه از پرداخت مالیات معاف هستند. همچنین، موسسه‌های بیمه درمورد بیمه عمر از معافیت مالیاتی برخوردارند.

معافیت مالیاتی چیست

معافیت مالیاتی در ایران

طبق گفته وزیر اقتصاد و دارایی کشور، ۴۰ درصد از مردم ایران از پرداخت مالیات معاف هستند. در بین کشورهای مختلف، ایران از جمله کشورهایی است که بیشترین تنوع و عمق معافیت‌های مالیاتی درآمد را ارائه می‌دهد. البته، در ایران موارد سوءاستفاده از معافیت‌های مالیاتی هم وجود دارد، برای مثال هنرمندانی که کنسرت برگزار می‌کنند از مالیات معاف است. همچنین، انتشارات فرهنگی و درسی باید در این زمینه حمایت شوند، در حالی که نیاز برای حمایت از برخی از انتشارات مانند انتشارات مربوط به کنکور، وجود ندارد. علاوه‌بر آن، مالیات بر حقوق بازنشستگی در ایران وجود ندارد، این به آن معناست که برخی از افرادی که در سن ۵۰ سالگی در اوج کسب وکار خود هستند، هیچ مالیاتی پرداخت نمی‌کنند.

درگاه پرداخت

درگاه‌های پرداخت اینترنتی هم مشمول مالیات حاصل از درآمد می‌شوند در واقع این مالیات، یک مالیات مستقل از درآمد، محسوب نمی شود. نحوه ثبت نام، دریافت کد رهگیری مالیاتی و تشکیل پرونده مالیات درگاه های پرداخت اینترنتی، از طریق سایت سازمان امور مالیاتی کشور و بخش پیش ثبت نام و ثبت نام این سامانه می باشد.

سقف معافیت مالیاتی در سال ۱۴۰۱ چقدر است؟

معافیت مالیاتی در سال ۱۴۰۱ به این صورت است:

سقف معافیت مالیاتی در سال ۱۴۰۱

کلام آخرمعافیت مالیاتی چیست؟

با وضع قوانین مربوط به معافیت مالیاتی، برخی از منابع درآمدی از پرداخت سرمایه معاف می‌شوند. با استفاده از این روش دولت می‌تواند به برخی از اهداف سیاسی خود برسد. البته، توجه داشته باشید که در مقاله‌ای که مطالعه کردید، بسیاری از ماده‌هایی که برای هر قانون درنظر گرفته شده است را بیان نکردیم، آن هم به این دلیل که برای هر مورد تبصره‌ها و موارد مختلفی وجود دارد که بیان آن‌ها در این مقاله نمی‌گنجد. در صورتی که هر گونه سوال در مورد معافیت مالیاتی دارید حتما برای ما بنویسید.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

به این مطلب امتیاز دهید
امتیازی ثبت نشده است

x
درگاه پرداخت ریالی ۴۵ روز بدون کارمزد
درگاه پرداخت ریالی ۴۵ روز بدون کارمزد
فعال سازی درگاه پرداخت آنلاین در کمتر از یک روز کاری
دریافت درگاه