مرکز تماس : ۰۲۱۹۱۰۹۳۰۰۰
پیام رسان : ۰۹۱۰۲۲۲۵۰۹۰
جستجو
نحوه محاسبه مالیات کارت خوان در سال ۱۴۰۲

نحوه محاسبه مالیات کارت خوان در سال ۱۴۰۲

توسعه دهندگان

در ابتدای سال جاری اخبار جدیدی منتشر شده و حاکی از آن است که از این به بعد، علاوه بر پزشکان، همه دارندگان دستگاه کارت خوان اعم از وکلا، دست‌فروشان و به طور کلی هر کسی که صاحب دستگاه پوز است، مشمول مالیات می‌شوند. این بدان معناست که از این پس، این افراد می‌بایست ثبت‌نام مالیات کارت‌خوان و استعلام مالیات در سازمان امور مالیاتی کشور را انجام دهند. پس دیگر امکان داشتن دستگاه کارت خوان رایگان بانکی یا کارت خوان سیار بدون کد مالیاتی وجود ندارد. اگر می‌خواهید از زیر و بم مالیات کارت خوان سردربیاورید، به شما پیشنهاد می‌کنیم که تا انتهای این مقاله با شبکه پرداخت آنلاین همراه باشید.

قانون جدید مالیات کارت خوان‌ها

قبل از هر چیزی بهتر است شما را با این قانون جدید آشنا کنیم. درست در دی ماه سال ۱۳۹۹ بود که اعلام شد از این به بعد، هر کسی که قصد خرید دستگاه کارت خوان دارد، حتما باید کد مالیاتی دریافت کند و این قانون باید جدی گرفته شود. در نتیجه، خرید و فروش دستگاه کارت خوان بدون کد مالیاتی، قانون‌شکنی محسوب می‌شود. بلافاصله بعد از این که دستگاه کارت خوان را تهیه و کد مالیاتی دریافت کردید، برای شما یک پرونده در نظام مالیاتی کشور ثبت می‌شود. مالیات دستگاه کارت خوان شما بر اساس شغلی که دارید، در پایان سال محاسبه و تعیین می‌شود. پس این شما هستید که مالیات خود را اعلام و یا به اصطلاح اظهار می‌کنید و به همین دلیل، چیز ثابتی به عنوان مقدار مالیات دستگاه پوز وجود ندارد و میزان مالیاتی که باید پرداخت شود، بسته به شغل افراد متغیر است.

لازم است این نکته را به خاطر داشته باشید که نرخ مالیاتی که باید در انتهای سال بپردازید، به‌هیچ‌وجه به بانکی که از آن دستگاه کارت خوان تهیه کرده‌اید، ربطی ندارد و چیزی به اسم مالیات کارت‌خوان فلان بانک وجود ندارد. همان‌طور که گفتیم، بسته به این که شغل شما چیست و مالیات خود را چگونه اظهار می‌کنید، در انتهای هر سال مشمول پرداخت مالیات بر درآمد خواهید شد.

چه عاقبتی در انتظار قانون‌شکنان است؟

با توجه به قانون جدید، خرید و فروش دستگاه کارت خوان بدون دریافت کد مالیاتی، مصداق بارز قانون‌شکنی است و با افرادی که صاحب دستگاه کارت خوان هستند ولی پرونده مالیاتی خود را ثبت نکرده‌اند و کد مالیاتی ندارند برخورد خواهد شد. این مسئله را فراموش نکنید که همیشه پای افرادی سودجو و کلاهبردار در میان است که قصد فریب دیگران را دارند و از هیچ فرصتی برای خالی کردن جیب افراد ساده‌لوح غافل نمی‌شوند. این آدم‌های فرصت‌طلب، بعد از این که قانون جدید مالیات کارت خوان‌ها تصویب شد، خیلی سریع دست به کار شدند و با تبلیغات دروغین ادعا کردند که دستگاه‌های کارت خوانی می‌فروشند که برای استفاده از آن نیازی به ثبت‌نام در سامانه مالیاتی و دریافت کد نیست. اما به خاطر داشته باشید که خرید و فروش دستگاه کارت خوان بدون دریافت کد مالیاتی غیرقانونی است و اصلا توصیه نمی‌شود.

طبق ابلاغیه بانک مرکزی، دستگاه کارت خوان افراد خاطی مسدود خواهد شد. البته این تمام ماجرا نیست! از آنجایی که این افراد از ثبت پرونده مالیاتی امتناع کرده‌اند و قصد فرار از مالیات را داشتند، علاوه بر مسدود شدن دستگاه کارت خوان، مجبور به پرداخت جریمه فرار از مالیات هم خواهند شد. پس بهترین کار این است که برای جلوگیری از این دست اتفاقات ناگوار، حتما طبق قانون عمل کنید و در ثبت پرونده مالیاتی و دریافت کد کوتاهی نکنید.

جالب است بدانید که در سال‌های اخیر چیزی حدود ۵ میلیون دستگاه کارت خوان به دلیل نداشتن پرونده مالیاتی غیرفعال شده‌اند. همین اتفاق ثابت می‌کند که متصل بودن به سازمان مالیاتی و داشتن پرونده فعال مالیاتی تا چه اندازه مهم و حیاتی است. از طرفی، فرآیند تشکیل پرونده مالیاتی و دریافت کد چیزی حدود ۴ تا ۷ روز زمان می‌برد. به همین دلیل بهتر است قبل از مسدود شدن دستگاه پوز به سامانه مالیاتی وصل شوید تا خیال‌تان از این بابت راحت شود.

اگر کسب و کار آنلاینی دارید، درگاه پرداخت اینترنتی شپا را به شما پیشنهاد می‌کنیم؛ شپا دارای دو درگاه پرداخت ریالی و دلاری است. شما می توانید تا ۴۵ روز بدون کارمزد از درگاه پرداخت آنلاین شپا استفاده کنید.

مالیات کارت خوان سیار چقدر است؟

خیلی از صاحبان مشاغل وقتی صحبت از نرخ مالیات دستگاه کارت خوان می‌شود، می‌پرسند که مالیات کارت خوان سیار چقدر است؟ اگر این سوال ذهن شما به خود مشغول کرده است، لازم است این نکته را بدانید که در ایران، چیزی تحت عنوان مالیات دستگاه کارت خوان سیار وجود ندارد! مالیات دستگاه پوز ثابت یا سیار، در واقع همان مالیات بر درآمد یا مالیات بر گردش حساب است و این دو فرقی با یک‌دیگر ندارند.

مطلب مرتبط
چگونه پول پس‌انداز کنیم؟

مالیات دستگاه‌های کارت خوان در سال ۱۴۰۲ چند درصد است؟

خیلی‌ها به اشتباه تصور می‌کنند که نرخ مالیات آن‌ها بر اساس کارمزد دستگاه پوز و بر هر تراکنش محاسبه می‌شود، اما اصلا این‌طور نیست. در واقع بسته به این که در کدام یک از سه گروه زیر قرار می‌گیرید، درصد مالیاتی که باید بپردازید از ۰ تا ۲۵ درصد متغیر است. بر اساس قانون مالیات، ما سه گروه مشاغل داریم:

  1. تولیدی
  2. خدماتی
  3. بازرگانی

با توجه به شغلی که دارید و اظهارنامه‌ای که خودتان به سازمان مالیاتی ارائه دادید و در آن میزان درآمد سالیانه خود را اعلام کردید، برایتان مالیاتی در نظر گرفته می‌شود که موظف به پرداخت آن هستید.

مطلب مرتبط
شناسه واریز چیست؟

نحوه ثبت‌نام مالیات کارت خوان و استعلام مالیات با کد ملی

با توجه به صحبت‌هایی که کردیم، احتمالا الان می‌دانید که ثبت‌نام مالیات دستگاه کارت‌خوان و وصل شدن به سامانه مالیاتی تا چه اندازه اهمیت دارد. همان‌طور که قبلا هم به این نکته اشاره کردیم، صاحبان مشاغلی که نیاز به دستگاه کارت‌خوان دارند باید بلافاصله بعد از خرید دستگاه در سامانه مالیاتی کشور ثبت‌نام و کد مالیاتی دریافت کنند. در غیر این صورت، بعد از مدت کوتاهی دستگاه پوز آن‌ها غیرفعال و مسدود می‌شود.

اگر دوست ندارید چنین اتفاقی برایتان پیش بیاید به شما پیشنهاد می‌کنیم که هرچه سریع‌تر در سامانه مالیاتی ثبت‌نام کنید. برای آشنایی با نحوه دریافت کد رهگیری مالیاتی مطلب زیر را مطالعه فرمایید.

نحوه دریافت کد رهگیری مالیاتی

کلام آخر

بسیاری از صاحبان کسب‌وکارها اخیرا با خبری مواجه شده‌اند که می‌گوید از این به بعد تمام دارندگان دستگاه پوز مشمول مالیات بر درآمد می‌شوند. اگر شما هم یکی از افرادی هستید که برای کار خود به دستگاه کارت‌خوان احتیاج دارید، ولی هنوز پرونده مالیاتی دستگاه خود را ثبت نکرده‌اید، به شما پیشنهاد می‌کنیم که هرچه سریع‌تر این کار را انجام بدهید. در این مقاله تلاش کردیم تا هر چیزی که لازم است درباره نحوه ثبت پرونده مالیاتی دستگاه کارت خوان بدانید را با زبانی ساده به شما آموزش بدهیم. تجربه شما از مالیات های کارت خوان به چه صورت است؟

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

به این مطلب امتیاز دهید
نحوه محاسبه مالیات کارت خوان در سال ۱۴۰۲
در ابتدای سال جاری اخبار جدیدی منتشر شده و حاکی از آن است که از این به بعد،...
5 از 1 رای ثبت شده

x
درگاه پرداخت ریالی ۴۵ روز بدون کارمزد
درگاه پرداخت ریالی ۴۵ روز بدون کارمزد
فعال سازی درگاه پرداخت آنلاین در کمتر از یک روز کاری
دریافت درگاه