مرکز تماس : ۰۲۱۹۱۰۹۳۰۰۰
پیام رسان : ۰۹۱۰۲۲۲۵۰۹۰
جستجو
انتقال وجه پایا چیست؟ کارمزد و زمان انتقال وجه پایا

انتقال وجه پایا چیست؟ کارمزد و زمان انتقال وجه پایا

پرداختیاری

در گذشته برای انجام تمام کارهای بانکی لازم بود که به صورت حضوری به بانک‌ها مراجعه می‌کردیم که طی این رفت و آمدها و منتظر ماندن‌ها، ساعت‌ها وقت‌مان تلف می‌شد. خوشبختانه، امروزه بانک‌ها برخلاف گذشته بیشتر خدمات خود را به صورت اینترنتی ارائه می‌دهند، درنتیجه کار برای ما بسیار آسان‌تر از قبل شده است. بعضی از این خدمات اینترنتی مانند انتقال وجه یا پرداخت تسهیلات بانکی بسیار پرکاربرد هستند. ما در این مطلب از درگاه پرداخت اینترنتی شپا می‌خواهیم سامانه پایا که مربوط به خدمات بانکی در زمینه پرداخت وجه است را معرفی کرده و ویژگی‌های آن را برای شما بیان کنیم، در ادامه با ما همراه باشید.

سامانه پایا چیست؟

سامانه پایاپای الکترونیکی یا به‌ اختصار سامانه پایا، یک سیستم بزرگ بین بانکی، طراحی شده توسط بانک مرکزی است. این سیستم دستورهای انتقال وجه را از یک بانک یعنی همان بانک مبدا دریافت کرده و بعد از پردازش، هر یک از آن‌ها را به بانک‌های مقصد ارسال می‌کند. همچنین، خود بانک‌ها هم می‌توانند دستورهای پرداخت یا انتقال وجه‌های پرتعداد و یا حتی انفرادی را دریافت کنند و سپس برای انجام آن‌ها در بانک‌های مقصد این دستورها را به سامانه پایا ارسال کنند. سامانه پایا تراکنش‌های C2C ، B2B و B2C را پوشش می‌دهد و دو زیرسامانه دارد که در ادامه آن‌ها را معرفی می‌کنیم.

مطلب مرتبط: نحوه تبدیل شماره کارت به شبا

کاربرد سامانه پایا

بعد از آشنایی با سامانه پایا می‌خواهیم کاربردهای مهم این سامانه را برای شما بیان کنیم. برای آشنایی با کاربردهای این سامانه باید با دو زیرسامانه‌ی آن یعنی سامانه واریز مستقیم و سامانه برداشت مستقیم آشنا شویم.

واریز مستقیم (وم) در سامانه پایا

در این روش پرداخت وجه، دارندگان هر نوع حساب در تمام بانک‌ها می‌توانند با ثبت شماره‌ شبای خود به آن بانک‌ اجازه دهند تا در زمان‌های مشخصی که خود افراد از قبل تعیین کرده‌اند، مقدار مشخصی از پول را از حساب آن‌ها برداشت کند و به هر حساب یا حساب‌های دیگری در آن بانک یا بانک‌های دیگر منتقل کند. از این زیرسامانه برای پرداخت حقوق کارمندان یا کارگران، پرداخت انواع حواله‌های بین بانکی، پرداخت حقوق بازنشستگی، پرداخت پاداش، پرداخت سود سهام، پرداخت سود اوراق بهادار، پرداخت کارانه، پرداخت حقوق مستمری‌بگیران و پرداخت اجاره‌بها استفاده می‌شود.

انتقال وجه با پایا

برداشت مستقیم (بم) در سامانه پایا

در این روش پرداخت وجه، مشتری به بانک خود اجازه می‌دهد تا میزان مشخصی از پول را در زمان‌های از پیش تعیین شده از حساب دیگران یا شرکت و نهادهای دیگر در آن بانک یا دیگر بانک‌ها برداشت کند و به حساب او واریز کند. بر اساس قوانین بانکداری اینترنتی، این نوع برداشت با توافق کتبی دو طرف در یکی از شعبه‌های بانک صورت می‌گیرد که آن توافق‌نامه باید به امضای هر دو طرف برسد. از این زیرسامانه برای پرداخت قبوض خدماتی (آب، برق، گاز و تلفن)، پرداخت شهریه (مدارس، دانشگاه و یا هر موسسه‌ای‌)، پرداخت حق عضویت، پرداخت اقساط خریدها، پرداخت اقساط تسهیلات، پرداخت مالیات، پرداخت آبونمان، پرداخت حق‌بیمه، پرداخت اجاره و تسویه صورت حساب‌ها استفاده می‌شود.

زمان انتقال وجه در سامانه‌ی پایا

ساعات انتقال وجه در سامانه پایا برخلاف انتقال کارت به کارت، لحظه‌ای نیست و برای آن ساعات مشخصی تعیین شده است. انتقال وجه در سامانه‌ی پایا در چند چرخه‌ی زمانی انجام می‌شود که عبارتند از:

  • چرخه‌ی اول جابه‌جایی وجه در سامانه پایا: حوالی ساعت 4 صبح
  • چرخه‌ی دوم جابه‌جایی وجه در سامانه پایا: حوالی ساعت 10:45 صبح
  • چرخه‌ی سوم جابه‌جایی وجه در سامانه پایا: حوالی ساعت 14:45 بعد از ظهر
  • چرخه‌ی چهارم جابه‌جایی وجه در سامانه پایا: حوالی ساعت 17:45 بعد از ظهر که از سال 1400 به چرخه‌های بالا اضافه شد.
زمان واریز پایا

نکات لازم برای استفاده از سامانه پایا

اگر قصد استفاده از سامانه پایا را دارید، دانستن نکات زیر در مورد زمان انتقال وجه در سامانه پایا مهم است:

  • اگر حواله‌ی شما در سامانه پایا در روز غیرتعطیل و در ساعات کاری بانک‌ها صادر شود، در همان روز و طی یکی از چرخه‌های بالا به حساب مقصد منتقل می‌شود.
  • اگر حواله‌ی شما در سامانه پایا در روز تعطیل و یا بعد از ساعت اداری صادر شود، در اولین چرخه‌ی انتقال روز کاری بعد به حساب مقصد منتقل می‌شود.
  • شروع چرخه‌ی پایا در روزهای تعطیل رسمی حوالی ساعت 13:45 بعد از ظهر است اما انتقال وجه مورد نظر در اولین چرخه‌ی انتقال روز غیرتعطیل انجام می‌شود.
  • چرخه‌های انتقال وجه و همین‌طور صدور حواله‌ها در روزهای تعطیل با بخش‌نامه‌های بانک مرکزی قابل تغییر است. برای مثال، در روزهای پایانی سال یا تعطیلات خاص بابت آلودگی هوا و پاندمی‌ها (مانند کرونا) ممکن است به‌ دستور بانک مرکزی ساعات انتقال وجه پایا تغییر کند.

بنابراین، اگر می‌خواهید پولی را به صورت آنی به حساب دیگری منتقل کنید شاید پایا راه مناسبی برای جابه‌جایی شما نباشد. همچنین، برای انتقال وجه خود ساعت دقیقی را مشخص نکنید و یا به کسی قول ندهید که جابه‌جایی را در ساعت خاصی انجام می‌دهید.

سقف انتقال وجه در پایا چقدر است؟

در گذشته بیشترین حد انتقال وجه در سامانه پایا 150 میلیون ریال بود که با دستور بانک مرکزی در سال 1400 این مبلغ افزایش پیدا کرد و به 1 میلیارد ریال رسید. در حال حاضر شما می‌توانید روزانه هم به صورت حضوری و هم به صورت غیرحضوری تا میزان 1 میلیارد ریال، معادل 100 میلیون تومان از طریق سامانه پایا جابه‌جایی وجه داشته باشید.

مطلب مرتبط: سقف کارت به کارت در سال ۱۴۰۱ چقدر است؟

کارمزد انتقال وجه با پایا

در گذشته انتقال وجه با سامانه پایا کاملا رایگان بوده و کارمزدی از حساب مشتری کسر نمی‌گردید اما در سال 1399 با دستور بانک مرکزی، کارمزدی برای انتقال وجه با سامانه پایا تعیین شد. در حال حاضر، کارمزد انتقال وجه در سامانه پایا یک‌ صدم درصد میزان هر تراکنش است، اما برای این کارمزد حدی مشخص شده که بر اساس آن پایین‌ترین مقدار کارمزد 2000 ریال و بالاترین مقدار کارمزد 25000 ریال است. یعنی اگر کارمزد انتقال وجه شما از 2000 ریال کمتر شود یا از 25000 ریال بیشتر شود باز هم همان 200 تومان یا 2500 تومان از شما کسر می‌شود.

مزایای استفاده از سامانه پایا

با استفاده از این سامانه شما می‌توانید خرد‌ترین مبالغ را با کمترین کارمزد بین بانک‌ها جابه‌جا کنید. همچنین استفاده از این سامانه با شماره شبا انجام می‌شود که اشتباه در جابه‌جایی را تقریبا به صفر می‌رساند. با این وجود اگر هم خطایی رخ بدهد با استفاده از شماره پیگیری حواله پایا می‌توانید از تراکنش خود استعلام بگیرید و مشکل را حل کنید. این انتقال یک انتقال بین بانکی است بنابراین، در زمان جابه‌جایی لازم نیست بانک مبدا و بانک مقصد یکی باشند.

مطلب مرتبط: شرایط دریافت وام فوری ۱۴۰۱

کلام آخر

از آن‌جایی‌که پایا یک سامانه انتقال یا پرداخت وجه بسیار پرکاربرد است، آگاهی در مورد آن می‌تواند بسیار مفید باشد. در این مقاله شما را با سامانه پایا و زیرسامانه‌های آن آشنا کردیم و همچنین سقف انتقال وجه در سیستم پایا و میزان کارمزد آن را بررسی کرده و مزایای استفاده از این سامانه را بیان کردیم. امیدواریم مطالب بالا برای شما مفید باشد. اگر سوالی در مورد انتقال وجه پایا داشتید حتما برای ما بنویسید.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

به این مطلب امتیاز دهید
انتقال وجه پایا چیست؟ کارمزد و زمان انتقال وجه پایا
در گذشته برای انجام تمام کارهای بانکی لازم بود که به صورت حضوری به بانک‌ها مراجعه می‌کردیم که...
5 از 1 رای ثبت شده

x
درگاه پرداخت ریالی ۴۵ روز بدون کارمزد
درگاه پرداخت ریالی ۴۵ روز بدون کارمزد
فعال سازی درگاه پرداخت آنلاین در کمتر از یک روز کاری
دریافت درگاه