مرکز تماس : ۰۲۱۹۱۰۹۳۰۰۰
پیام رسان : ۰۹۱۰۲۲۲۵۰۹۰
جستجو
نحوه فعال‌سازی رمز دوم یکبارمصرف (رمز پویا)

نحوه فعال‌سازی رمز دوم یکبارمصرف (رمز پویا)

پرداختیاری

امروزه بانک‌ها و خدمات بانکی نقش مهمی در زندگی ما دارند، خوشبختانه در چند سال اخیر با تلاش بانک مرکزی ایران، دسترسی به بیشتر خدمات بانکی به صورت اینترنتی و آنلاین امکان‌پذیر شده است. برای مثال، انتقال وجه یا کارت به کارت، پرداخت قبوض خدماتی، افزایش اعتبار یا خرید کالا و خدمات از طریق درگاه‌ پرداخت آنلاین، اصلی‌ترین و پرکاربرد‌ترین خدمات بانکی به‌شمار می‌آیند که امکان انجام همگی آن‌ها با رمز دوم فراهم شده است. اگر قصد فعال‌سازی رمز دوم خود را دارید در این مطلب از شپا همراه ما باشید.

پایان کار رمز دوم ایستا

در گذشته تمام خدمات آنلاین بانکی توسط رمز دوم ایستا که یک رمز 6 تا 8 رقمی ثابت بوده انجام می‌شد. این رمز را به آسانی و با مراجعه به دستگاه‌های خودپرداز بانک مرجع می‌توانستید دریافت کنید و هر زمان که تصمیم به تغییر آن داشتید، کافی بود که به دستگاه‌های خودپرداز بانک مورد نظر مراجعه کنید. استفاده از رمز دوم ایستا تا سال‌های اخیر ادامه داشته تا آن‌جا که بانک مرکزی ایران با همکاری شاپرک (شبکه الکترونیکی پرداخت کارتی) برای مقابله با کلاه‌برداری‌ها، به‌خصوص جلوگیری از فیشینگ، استفاده از رمز دوم یکبار مصرف (رمز پویا) را برای تراکنش‌های بالای 10000ریال الزامی دانسته است. هم اکنون انجام خدمات اینترنتی با تراکنش بالای 100 هزار تومان تنها با رمز دوم یک‌بارمصرف امکان‌پذیر است.

یکی از سوالات پر تکرار کاربران”نحوه تبدیل شماره کارت به شماره شبا” است. برای اطلاع از پاسخ آن می‌توانید، مطلب مربوطه را مطالعه فرمایید.

فیشینگ چیست؟

فیشینگ یک حمله سایبری مهندسی شده است که معمولا با هدف ورود به سیستم و سرقت اطلاعات مهم افراد مانند اطلاعات کارت‌های اعتباری صورت می‌گیرد. افراد کلاهبردار، با سرقت هویت شما اقدام به برداشت حساب‌ها یا جابه‌جا کردن وجه از حساب شما به حساب‌های ناشناس دیگر می‌کنند. با افزایش فیشینگ در کشور، بانک‌ مرکزی ایران با کمک سامانه‌ی شبکه الکترونیکی پرداخت کارتی تصمیم به جایگزینی رمز پویا به‌جای رمز دوم ایستا گرفته است.

رمز دوم یک‌بار مصرف (رمز پویا)

بر اساس ابلاغیه بانک مرکزی ایران، همه‌ی بانک‌ها موظف هستند تا رمزی را به عنوان رمز دوم یک‌بارمصرف در اختیار مشتریان قرار دهند تا آن‌ها بتوانند با استفاده از این رمز خدمات بانکی خود را انجام دهند. هر رمز پویا تنها یک‌بار قابل مصرف و اعتبار آن‌هم 120 ثانیه (2 دقیقه) است. به یاد داشته باشید تراکنش‌های کمتر از 100 هزار تومان (درطول یک شبانه روز) با رمز‌های دوم ایستا امکان‌پذیر هستند اما تراکنش‌های بالاتر از این میزان تنها با رمز پویا انجام می‌شود. در ادامه روش‌های دریافت رمز پویا و روش‌های فعال‌سازی آن را بیان می‌کنیم.

مطلب مرتبط
انتقال وجه پایا چیست؟ کارمزد و زمان انتقال وجه پایا

روش فعال‌سازی رمز دوم یک‌بار مصرف

برخی از بانک‌ها در قراردادی که شما برای افتتاح حساب آن را امضا می‌کنید، بندی را تحت عنوان استفاده از رمز دوم یک‌بار مصرف (رمز پویا) قرار داده‌اند که شما می‌توانید در هنگام افتتاح حساب با پرکردن آن، گزینه رمز پویا را برای شماره تلفن همراه خود فعال کنید. اما اگر رمز دوم پویا شما فعال نیست برای فعال‌سازی آن می‌توانید به دو صورت زیر اقدام کنید:

  • به یکی از شعبه‌های بانک مربوطه برای فعال سازی رمز پویا اقدام کنید.
  • به یکی از دستگاه‌های خودپرداز (دستگاه ATM) بانک مربوطه مراجعه کنید و از طریق منوی خدمات رمز و سپس منوی تغییر یا تخصیص رمز دوم از طریق گزینه فعال سازی رمز پویا، رمز دوم یک‌بار مصرف را برای شماره همراه خود فعال کنید. فقط توجه داشته باشید که شماره تلفن همراه شما قبلا در سیستم بانکی ثبت شده باشد یا به عبارتی سامانه پیامکی برای شماره شما فعال شده باشد.
رمز بانکی یکبار مصرف

روش‌های دریافت رمز دوم یک‌بار مصرف

گرفتن رمز دوم به روش‌های مختلفی امکان‌پذیر است که در ادامه آن‌ها را معرفی می‌کنیم:

  • دریافت رمز پویا از طریق موبایل بانک یا اینترنت بانک.
  • دریافت رمز پویا از طریق کد USSD بانک خود.
  • در درگاه‌ پرداخت اینترنتی گزینه‌ای تحت‌ عنوان درخواست رمز پویا وجود دارد که با انتخاب آن رمز دوم یک‌بار مصرف برای شما پیامک می‌شود.
  • رمز پویا از طریق برنامه‌های کاربردی بانک‌ها قابل دریافت است.
  • استفاده از نرم‌افزارهای رمزساز که معمولا بیشتر بانک‌ها دارند.

اگر با روش‌های بالا موفق به دریافت رمز پویا نشده‌اید به یکی از شعبه‌های بانک صادرکننده کارت خود مراجعه کنید تا مشکل را برطرف کنند.

نحوه استفاده از رمز دوم یکبار مصرف

استفاده از رمز پویا بسیار ساده است، بنابراین لازم نیست که نگران باشید. کافی است بعد از ورود به صفحه درگاه پرداخت اینترنتی و وارد کردن اطلاعات کارت بانکی خود گزینه درخواست رمز پویا را بزنید تا رمز پویا برای شماره تلفن همراه شما پیامک شود، همچنین شما می‌توانید از دیگر روش‌های دریافت رمز پویا هم استفاده کنید که درنهایت باز هم رمز برای شما پیامک می‌شود. بعد از دریافت رمز دوم یک‌بار مصرف آن را در قسمت مربوطه وارد کنید و در آخر گزینه تکمیل عملیات را بزنید. توجه داشته باشید که اگر فاصله‌ی زمانی بین دریافت رمز دوم تا استفاده از آن و تکمیل عملیات بیشتر از 120 ثانیه باشد، رمز دوم یکبار مصرف منقضی می‌شود و شما باید مجددا نسبت به دریافت رمز دوم یکبار مصرف اقدام کنید.

بررسی روش‌های فعال‌سازی و دریافت رمز پویا در بانک‌ها

بالاتر گفتیم که در هنگام افتتاح حساب در یک بانک می‌توانید نسبت به فعال‌سازی رمز پویا اقدام کنید، اما اگر شما در یک بانک از گذشته حساب بانکی دارید و می‌خواهید نسبت به فعال ‌سازی رمز دوم یک‌بار مصرف اقدام کنید، روش‌هایی که در ادامه معرفی می‌کنیم راه‌حل مناسب هستند. توجه داشته باشید که معمولا هر بانک، نرم‌افزار کاربردی مخصوص خود را برای تولید رمز دوم دارد که شما می‌توانید آن را بر روی تلفن همراه خود نصب کنید.

نحوه فعال‌سازی رمز پویا

رمز پویا بانک ملی

برای فعال‌سازی و دریافت رمز دوم یک‌بار مصرف از بانک ملی می‌توانید یکی از روش‌های زیر را انتخاب کنید:

  • نرم‌افزار سامانه 60: برای فعال‌سازی این نرم‌افزار باید به یکی از شعبه‌های بانک ملی یا یکی از دستگاه‌های خودپرداز این بانک مراجعه کنید. بعد از فعال شدن نرم‌افزار، هر بار که وارد آن شوید سامانه یک رمز پویا برای شما تولید می‌کند.
  • استفاده از کد دستوری USSD: شما می‌توانید با شماره‌گیری کد #60*737* مراحل فعال‌سازی و دریافت رمز را انجام دهید. در این روش دیگر نیازی به اینترنت یا دانلود نرم‌افزار نیست.
  • برنامه همراه بام ملی: همراه بام نرم‌افزار کاربردی و اصلی بانک ملی است و در آن می‌توانید انواع خدمات بانکی را انجام دهید. شما می‌توانید از منوی فعال‌سازی رمز دوم یکبار مصرف در آن، رمز پویا را فعال کنید.
  • دانلود نرم‌افزار مرزبان: با نصب این نرم‌افزار و فعال‌سازی آن بر روی تلفن همراه خود می‌توانید به راحتی هر زمان که به رمز دوم نیاز دارید وارد آن شوید و رمز را دریافت کنید.

رمز پویا بانک صادرات

برای فعال‌سازی رمز دوم یک‌بار مصرف در بانک صادرات باید به یکی‌ از شعبه‌ها یا یکی از دستگاه‌های خودپرداز این بانک مراجعه کنید، برای فعال سازی رمز پویا بانک صادرات بدون مراجعه به خودپرداز می توانید، از طریق برنامه همراه بانک صادرات عملیات خود را به اتمام برسانید. برای دریافت رمز دوم یک‌بار مصرف هم می‌توانید از دو نرم‌افزار ریما و صاپ استفاده کنید، برای این‌کار ابتدا آن‌ها را دانلود کنید، سپس با مراجعه به یکی از شعبه‌های بانک یا یکی از دستگاه‌های خودپرداز آن‌ها را فعال کنید.

رمز پویا بانک تجارت

برای فعال‌سازی رمز پویا می‌توانید به یکی از شعبه‌های بانک یا یکی از دستگاه‌های خودپرداز بانک صادرکننده کارت مراجعه کنید. یا برنامه همراه بانک تجارت را نصب کنید و از طریق آن رمز دوم یک‌بار مصرف را فعال کنید. برای دریافت رمز پویا بانک تجارت از طریق پیامک هم می‌توانید نرم‌افزار همراز را روی تلفن همراه خود نصب کنید. برای فعال‌سازی این نرم‌افزار باید به یکی از خودپردازهای بانک تجارت مراجعه کنید و در بخش خدمات رمز، کد فعال‌سازی نرم‌افزار را دریافت کنید.

رمز پویا بانک کشاورزی

فعال‌سازی رمز پویا از طریق مراجعه به شعب بانک، خودپردازهای بانک و یا همراه بانک کشاورزی امکان‌پذیر است. برای دریافت رمز دوم هم می‌توانید نرم‌افزار ریما بانک کشاوزی را برروی تلفن همراه خود نصب کنید. برای فعال‌سازی ریمای کشاورزی به یکی از خود‌پرداز‌های بانک تجارت مراجعه کنید و مراحل فعال‌سازی آن را انجام دهید.

رمز دوم بانک سپه

فعال‌سازی رمز پویای بانک سپه مانند سایر بانک‌ها از طریق مراجعه حضوری به شعب بانک، خودپرداز‌های بانک صادرکننده کارت و یا همراه بانک سپه انجام می‌شود. برای دریافت رمز دوم یک‌بار مصرف هم می‌توانید نرم‌افراز رمزساز سپه را بر روی تلفن همراه‌ خود نصب کنید.

رمز پویا بانک مسکن

با مراجعه به خودپرداز‌های بانک مسکن و یا همراه بانک مسکن می‌توانید رمز پویای خود را فعال کنید. توجه داشته باشید که برای فعال‌سازی همراه بانک مسکن باید به یکی از شعب این بانک مراجعه کنید. همچنین برای تولید رمز پویا می‌توانید نرم‌افزار رمزنما بانک مسکن را نصب کنید.

رمز پویا بانک اقتصاد نوین

این بانک از نرم‌افزار ارس برای فعال‌سازی و تولید رمز پویا استفاده می‌کند. برای فعال‌سازی این نرم‌افزار باید به یکی از شعبه‌های بانک اقتصاد نوین مراجعه کنید. همچنین، شما می‌توانید با مراجعه به سامانه اینترنت بانک اقتصاد نوین و با استفاده از منوی کارت، قسمت فعال‌سازی رمز دوم یک‌بار مصرف نسبت به فعال‌سازی رمز پویا اقدام کنید.

رمز پویا بانک قرض‌الحسنه مهر ایران

برای تولید رمز دوم یک‌بار مصرف در این بانک از نرم‌افزار ارس بانک قرض‌الحسنه مهر ایران استفاده می‌شود که از طریق مراجعه به شعب این بانک فعال می‌شود.

رمز پویا بانک گردشگری

با استفاده از نرم‌افزار همراه بانک گردشگری یا مراجعه به سامانه اینترنت بانک آن می‌توانید رمز پویای خود را فعال کنید.

رمز پویا بانک قوانین

برای تولید رمز پویای بانک قوامین از نرم‌افزار جی‌بی رمز استفاده می‌شود که برای راه‌اندازی آن باید به صورت حضوری به یکی از شعب بانک قوانین مراجعه کرد.

رمز پویا بانک سامان

برای فعال‌سازی و تولید رمز دوم یک‌بار مصرف می‌توانید به دو صورت حضوری با مراجعه به شعب بانک و غیرحضوری با مراجعه به سامانه نت بانک سامان اقدام کنید. نرم‌افزار بانک سامان برای تولید رمز پویا رمزینه نام دارد. همچنین، بانک سامان یک نرم‌افزار جانبی الکترونیکی به نام بلوبانک نیز دارد که می‌توانید از خدمات آن بهره‌مند شوید.

رمز پویا بانک سینا

دریافت رمز پویا در این بانک به کمک نرم‌افزار ارس بانک سینا انجام می‌پذیرد. برای فعال‌سازی این نرم‌افزار باید به صورت حضوری به یکی از شعب بانک سینا مراجعه کنید.

رمز پویا بانک شهر

تولید رمز پویا در این بانک با نرم‌افزار رمز نت انجام می‌شود و برای فعال‌سازی آن باید به یکی از شعب بانک شهر مراجعه کنید.

رمز پویا بانک دی

برای دریافت رمز پویا در این بانک باید از نرم‌افزار ارس بانک دی استفاده شود، برای فعال‌سازی آن هم می‌توانید به یکی از شعب بانک دی یا به اینترنت بانک دی مراجعه کنید.

رمز پویا بانک ملت

نرم افزار کاربردی برای تولید رمز پویا در بانک ملت نرم‌افزار رمزنگار ملت است. می‌توانید این نرم‌افزار را با مراجعه به یکی از شعب بانک ملت فعال کنید. همچنین شما برای دریافت رمز پویا می‌توانید چهار رقم آخر کارت بانکی خود را به شماره 30003303 ارسال کنید تا یک رمز یک‌بار مصرف به شماره شما پیامک شود.

مطلب مرتبط
شناسه واریز چیست؟

رمز پویا بانک پاسارگاد

فعال‌سازی رمز پویا در بانک پاسارگاد کاملا غیرحضوری است و باید برای فعال‌سازی آن و همچنین دریافت رمز دوم به بخش بانک‌داری مجازی سایت این بانک و یا همراه بانک پاسارگاد مراجعه کرد.

رمز پویا بانک پارسیان

مشتریان این بانک لازم است که نرم‌افزار پارسیان من را نصب و با مراجعه به یکی از خودپردازهای این بانک آن را فعال کنند سپس از طریق آن و با استفاده از منوی خدمات رمز، رمز پویا را فعال کنند.

رمز پویا بانک آینده

برای فعال‌سازی رمز پویا باید نرم‌افزار ریما بانک آینده را نصب کنید و با مراجعه به یکی از خودپردازهای این بانک آن را فعال کنید، سپس از داخل نرم‌افزار نسبت به فعال‌سازی رمز پویا اقدام کنید.

فراموش نکنید که پس از فعال شدن رمز پویا برای کارت شما هرگاه وارد صفحه درگاه پرداخت اینترنتی شده‌اید کافی است گزینه درخواست رمز پویا را بزنید تا رمز پویا برای شما پیامک شود. در این شرایط هیچ لزومی برای استفاده از نرم‌افزارهای رمزساز وجود ندارد.

کلام آخر

در مقاله بالا نحوه فعال‌سازی رمز دوم یک‌بار مصرف (رمز پویا) و روش‌های دریافت آن را به شما معرفی کردیم، شما را با نرم‌افزارهای کاربردی و رمزساز معروف‌ترین بانک‌های کشور آشنا کردیم و روش‌های فعال‌سازی رمز دوم هر بانک را به تفکیک توضیح دادیم. امیدواریم مطالب بالا برای شما مفید بوده باشد. در صورتی که در مورد فعال‌سازی رمز دوم سوالی دارید، برای ما بنویسید.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

به این مطلب امتیاز دهید
نحوه فعال‌سازی رمز دوم یکبارمصرف (رمز پویا)
امروزه بانک‌ها و خدمات بانکی نقش مهمی در زندگی ما دارند، خوشبختانه در چند سال اخیر با تلاش...
5 از 1 رای ثبت شده

x
درگاه پرداخت ریالی ۴۵ روز بدون کارمزد
درگاه پرداخت ریالی ۴۵ روز بدون کارمزد
فعال سازی درگاه پرداخت آنلاین در کمتر از یک روز کاری
دریافت درگاه