مرکز تماس : ۰۲۱۹۱۰۹۳۰۰۰
پیام رسان : ۰۹۱۰۲۲۲۵۰۹۰
جستجو
شرایط دریافت وام فوری ۱۴۰۲

شرایط دریافت وام فوری ۱۴۰۲

مقالات

این روزها با توجه به بالا بودن نرخ تورم و همچنین تحریم‌هایی که از سوی کشورهای دیگر علیه ایران اعمال شده و فعالیت‌های اقتصادی کشور ما را تحت تاثیر خود قرار داده است، تقریبا همه مردم با شرایط سخت و دشواری دست و پنجه نرم می‌کنند. برای بسیاری از افراد جامعه، تنها روزنه امید برای نجات پیدا کردن از این مشکلات اقتصادی، به گرفتن وام گره خورده و برای رها شدن از گرفتاری‌های خود، خواستار دریافت این تسهیلات از بانک‌ها هستند. یکی از تسهیلات بانک‌ها (به عنوان مثال بانک رسالت)بان دریافت وام فوری با شرایط لازم است.

منظور از وام فوری بانک‌ها، آن دسته از وام‌های بانکی است که فرد متقاضی می‌تواند آن را خیلی سریع و نسبتا به‌سادگی دریافت نماید. در واقع، به وامی که ظرف ۲ یا ۳ روز کاری بتوان آن را دریافت کرد، وام فوری گفته می‌شود. البته، به خاطر داشته باشید که وام‌هایی که بدون سپرده‌گذاری قبلی و ظرف یک تا ۱۰ روز قابل وصول هستند نیز در دسته وام‌های فوری قرار می‌گیرند. در این مطلب به بررسی شرایط دریافت وام فوری در ۱۴۰۲ می‌پردازیم. با شپا همراه باشید.

وام فوری و شرایط دریافت آن

به زبانی ساده، وام فوری، سرمایه‌ای نقدی است که به صورت یک‌جا و در کوتاه‌ترین زمان ممکن از طرف وام‌دهنده به فرد متقاضی داده می‌شود و عموما فرد وام‌گیرنده با درصد سود مشخص و در بازه‌ای که توسط بانک تعیین می‌شود، آن مبلغ را به‌صورت اقساطی باز می‌گرداند. برای مثال، می‌توان به وام فوری مسکن، ازدواج، درمان و غیره اشاره کرد که از طرف بانک‌ها به افراد متقاضی پرداخت می‌شود.

هر ساله، بانک‌ها شرایط موردنیاز برای دریافت وام را اعلام می‌کنند. در سال ۱۴۰۲ هم مانند همیشه، شرایط دریافت وام فوری بر اساس بودجه‌بندی سازمان‌های مختلف و با تعیین شرط و شروط مختلف از سوی بانک‌ها به متقاضیان پرداخت می‌شود. در سال ۱۴۰۲ اکثر این وام‌ها با ۲ شرط کلی به مردم عرضه خواهند شد.

  • نوع اول، وام با ضامن است که باید یک کارمند رسمی بانک را با برگه کسر از حقوق به بانک ببرید تا ضمانت شما را بکند. البته، این نکته را به خاطر داشته باشید که گاهی بنا به صلاح‌دید رئیس شعبه، تعداد ضامن‌ها ممکن است به دو نفر افزایش پیدا کند.
  • نوع دوم هم وام به سپرده است که باید مبلغی وجه نقد (شرایط در هر بانک متفاوت است) را برای مدتی در بانک قرار دهید و پس از آن، بر اساس مبلغ سپرده اولیه، وام فوری دریافت کنید.

مطلب مرتبط
چک صیادی چیست؟

لازم به ذکر است که شاید این دو روش در نگاه اول ساده به نظر برسند، ولی دو محدودیت اساسی برای متقاضیان به وجود می‌آورند. اول این که تهیه ضامن کار ساده‌ای نیست و دوم این که بسیاری از افراد مبلغ وجه نقد را برای سپرده‌گذاری در بانک ندارند. همین مسئله باعث می‌شود تا افرادی که به مبلغ وام احتیاج دارند، به روش دیگری روی بیاورند و آن، خرید وام از افرادی است که واجد شرایط دریافت هستند ولی نیازی به وام خود ندارند و در نتیجه، وام خود را در ازای مبلغی به بقیه می‌فروشند. این روش عموما به دلیل امکان سوءاستفاده افراد سودجو، روشی پر ریسک است و اصلا پیشنهاد نمی‌شود.

نکاتی که باید برای دریافت وام فوری بدانید

شرایط دریافت وام فوری

حالا که کم‌وبیش با ماهیت وام فوری و شرایط دریافت آن آشنا شده‌اید، اگر متقاضی دریافت آن هستید، بهتر است چند نکته مهم را هم بلد باشید. در ادامه به بررسی چند نکته اساسی در مورد وام‌های فوری می‌پردازیم:

  • میزان سودی که در ازای وام‌های فوری از متقاضیان گرفته می‌شود، عدد ثابتی نیست و این مقدار به صورت مستقیم با تعرفه بانک ملی تعیین می‌شود.
  • نرخ سود این تسهیلات تحت تاثیر فاکتورهای مختلف، از ۴ تا ۱۲ درصد متغیر است.
  • برای دریافت وام به سپرده، حداقل میانگین حساب موردنیاز برای این تسهیلات سه ماه اعلام شده است.
  • متقاضیان باید دست‌کم مبلغ ۲ میلیون تومان پول در سپرده خود داشته باشند تا بتوانند برای دریافت وام فوری درخواست دهند.
  • حداکثر زمان بازپرداخت وام فوری ۶۰ ماه است و این بازه زمانی، با توجه به میزان سپرده و مبلغ وام تعیین می‌شود.
  • به خاطر داشته باشید که ممکن است گاهی برای دریافت وام فوری به سند ملکی و یا بیش از دو ضامن رسمی هم نیاز پیدا کنید. به عبارتی، اگر خواستار وام تا سقف ۵۰ میلیون تومان باشید، به سه ضامن نیاز خواهید داشت و اگر خواستار مبلغی بالاتر از ۵۰ میلیون تومان باشید، ملزم به ارائه سند ملکی خواهید بود.
  • در ضمن، به یاد داشته باشید که متقاضیان وام فوری، نباید در سیستم بانکی چک برگشتی یا بدهی معوق داشته باشد.

چرا برای دریافت وام فوری به اعتبارسنجی نیاز است؟

اعتبارسنجی، مقیاسی برای محاسبه ریسک اعتباری است که با بررسی سوابق مالی فرد بر اساس انجام تعهدات بانکی، پرداخت به موقع وام و میزان توانایی مدیریت دارایی‌ها و بدهی‌ها با استفاده از فرمول‌های استانداردی محاسبه می‌شود. به بیانی ساده، اعتبارسنجی نشان می‌دهد که متقاضی وام فوری، بر اساس شواهد موجود از سوابق قبلی خود، تا چه اندازه خوش‌حساب است و تا چه اندازه نسبت به انجام به موقع تعهدات مالی خود پایبند خواهد بود.

مطلب مرتبط

نحوه دریافت شماره شبا

از آنجایی که اعتبارسنجی یا همان رتبه اعتباری نشان می‌دهد که فرد موردنظر، تا چه اندازه در انجام تعهدات مالی خود از جمله بازپرداخت وام‌ خوش‌حساب بوده است، این رتبه به شدت در این که آیا فرد موفق به دریافت وام فوری می‌شود یا خیر، تاثیر خواهد داشت. افرادی که از سوی بانک‌ها اعتبارسنجی می‌شوند، بر اساس سابقه‌ای که در پرداخت به موقع قبوض جرائم رانندگی و همچنین برق و گاز و غیره دارند، اعتبار آن‌ها سنجیده می‌شود.

افرادی که موفق به دریافت رتبه اعتباری خوبی می‌شوند، قطعا سابقه درخشانی در پرداخت به موقع صورتحساب‌ها و تسهیلات بانکی، جرائم رانندگی و غیره دارند. از سویی دیگر، کسانی که توسط بانک‌ها اعتبارسنجی می‌شوند ولی رتبه اعتباری آن‌ها چندان خوشایند نیست، این رتبه نامناسب نتیجه تاخیر در بازپرداخت اقساط وام‌های بانکی، سابقه منفی از جمله ورشکستگی، چک برگشتی، بدهی مالیاتی و غیره است.

درگاه پرداخت اینترنتی

درگاه پرداخت شپا، با کمترین میزان کارمزد آماده خدمت رسانی به کاربران عزیز می‌باشد.

جالب است بدانید که اعتبارسنجی، مسئله جدیدی نیست که به تازگی وارد سیستم بانکی شده باشد. در واقع، مدت زیادی است که پروسه اعتبارسنجی در بانک‌ها انجام می‌شده، ولی نه به شکلی که امروز می‌بینید. به بیان ساده‌تر، اعتبارسنجی در گذشته به این شکل بوده که متقاضیان وام و یا مشتریان بانکی، توسط یک کارشناس در هر شعبه بررسی می‌شدند و اسامی افراد بدحساب در هر بانک را در لیستی که به لیست سیاه معروف بود، وارد می‌کردند و آن را به کانون بانک‌ها انتقال می‌دادند. در نتیجه، بانک‌ها برای اعتبارسنجی متقاضیان وام‌ها به ناچار می‌بایست از کانون بانک‌ها استعلام می‌گرفتند که این کار جز اتلاف وقت، فایده‌ای نداشت و حتی نتیجه دقیقی هم به دست نمی‌داد. همچنین، در گذشته بعد از این که نام شخص خاصی وارد لیست سیاه معروف در کانون بانک‌ها می‌شد، فرد موردنظر می‌توانست با صاف کردن بدهی‌هایی که داشت و انجام تعهدات خود، بانک را مجاب کند تا این خوش‌حسابی را به کانون اعلام نماید و درنتیجه، کانون بانک‌ها مجدد به همه بانک‌ها ابلاغ می‌کرد که نام او را از لیست سیاه خود پاک کنند. این یعنی در گذشته امکان استعلام لحظه‌ای اعتبارسنجی مشتریان وجود نداشت و سابقه بدقولی افراد خیلی راحت پاک می‌شد، بدون این که اثری از آن باقی بماند.

اعتبارسنجی، جایگزین ضامن در گرفتن وام فوری

در سال‌های اخیر و با روی کار آمدن پدیده اعتبارسنجی، کار بانک‌ها خیلی راحت‌تر شده است. تا حدی که خیلی از آن‌ها، تنها بر اساس رتبه اعتباری افراد تصمیم می‌گیرند که آیا به فرد متقاضی وام تعلق می‌گیرد یا خیر و همین، نیاز به ضامن شدن را کاهش داده است. البته، این به آن معنا نیست که دیگر پرونده ضامن شدن برای وام گرفتن بسته شده و همه بانک‌ها بدون نیاز به ضامن وام می‌دهند. ولی نکته‌ای که باید به خاطر داشته باشید، این است که اعتبارسنجی حتی کار را برای ضامن‌ها هم راحت‌تر کرده است. برای مثال تصور کنید که شخصی برای دریافت وام نیاز به ضامن دارد و از شما تقاضا می‌کند تا او را در بانک ضمانت کنید. ولی شما تردید دارید که آیا ضمانت کردن او کار درستی است یا خیر و خبر ندارید که این فرد آدم خوش‌حسابی است یا بدحساب؟ سابقه پرداخت وام‌های قبلی او به چه شکل است؟ و به طور کلی نزد بانک چه میزان اعتبار دارد؟ در چنین موقعیتی، اعتبارسنجی به کمک شما و بانک می‌آید و به این امکان را برایتان فراهم می‌کند تا فقط با کد ملی و شماره همراه فرد موردنظر از وضعیت اعتباری او در سیستم بانکی مطلع شوید.

اعتبارسنجی، اطلاعات زیر را در اختیارتان قرار می‌دهد:

  • اطلاعات کامل هویتی مشتری از شبکه بانکی، بر اساس تاریخ آخرین بروزرسانی اطلاعات هر بانک
  • تشریح کامل روند بازپرداخت تمام وام‌های دریافتی توسط مشتری در نظام بانکی کشور به تفکیک هر قرارداد
  • ترسیم وضعیت تعهدات مشتری در آینده
  • دریافت گزارش کامل وضعیت ضامن بودن مشتری در قراردادهای مختلف
  • ارائه گزارش تعداد استعلام رتبه اعتباری مشتری توسط تمامی بانک‌ها
  • ارائه گزارش وام‌ها و تسهیلاتی که از شبکه بانکی و موسسات اعتباری دریافت شده است
  • بدهی‌های مالیاتی
  • بدهی‌ها به اداره گمرکات
  • صندوق دانشجویی
  • قوه قضائیه

کلام آخر

با توجه به شرایط سخت اقتصادی، خیلی از افراد جامعه برای شرع زندگی مشترک، خرید خانه، راه‌اندازی کسب‌وکار و غیره نیاز به دریافت وام از سوی بانک‌ها دارند. از آنجایی که این وام‌ها باید در کوتاه‌ترین زمان ممکن به دست متقاضیان برسد، به آن‌ها وام فوری گفته می‌شود. تجربه شما از دریافت وام فوری به چه صورت بوده است؟ نظرات و تجربیات خود را با ما و دیگر همراهان شپا به اشتراک بگذارید.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

به این مطلب امتیاز دهید
امتیازی ثبت نشده است

x
درگاه پرداخت ریالی ۴۵ روز بدون کارمزد
درگاه پرداخت ریالی ۴۵ روز بدون کارمزد
فعال سازی درگاه پرداخت آنلاین در کمتر از یک روز کاری
دریافت درگاه