مرکز تماس : ۰۲۱۹۱۰۹۳۰۰۰
پیام رسان : ۰۹۱۰۲۲۲۵۰۹۰
جستجو
چک صیادی چیست؟

چک صیادی چیست؟

پرداختیاری

چک صیادی یکی از جدیدترین قابلیت‌هاست که قوانین جدیدی در مورد آن به وجود آمده است. این موضوع باعث شده تا سوالات زیادی در مورد چک صیادی، نحوه ثبت نام، تایید، استعلام، انتقال و نقد کردن آن به وجود بیاید. اگر فکر می‌کنید دسته چک‌تان قدیمی شده است، این مقاله را مطالعه کنید تا با چک صیادی بیشتر آشنا شوید. در این مطلب بررسی میکنیم که چک صیادی چیست؟ و چه مزایایی دارد؟ با شپا همراه باشید.

سامانه صیاد و چک صیادی چیست؟

سامانه صیاد یا سامانه صدور یکپارچه دسته چک، در تاریخ ۲۸ شهرویر ۱۳۹۶ توسط بانک مرکزی افتتاح شد. این سامانه به وجود آمده است تا آمارچک برگشتی کاهش یابد، این اقدام همچنین برای صدور دسته چک برای افراد بدحساب، کنترل حساب استعلام حساب صادرکننده چک توسط گیرنده و درنتیجه افزایش اعتبار چک در معاملات مفید واقع می‌شود. چهار سال پس از ایجاد این سامانه، در اردیبهشت سال ۱۴۰۰، چک صیاد روانه بازار شد تا جایگزین دسته چک‌های قدیمی باشد. این نوع چک‌ها با ظاهری بسیار متفاوت طراحی شده‌اند. همچنین، عبارت «کارسازی این چک منوط به ثبت آن در سامانه صیاد است» در پایین آن‌ها دیده می‌شود. اما مهم‌ترین ویژگی این چک‌ها نسبت به چک‌های قدیمی، کد یکتای ۱۶ رقمی آن‌هاست که امکان استعلام حساب صادرکننده چک را فراهم می‌کند.

چک صیادی چیست

ویژگی‌ پشت و روی چک‌های صیادی

نکته اول در مورد ظاهر چک‌های صیادی آن است که این چک‌ها به رنگ بنفش هستند. هر یک از این چک‌ها در قسمت بالا سمت چپ دارای یک کد ۱۶ رقمی یکتا یا شناسه صیادی هستند که برای استعلام چک مورد استفاده قرار می‌گیرند. همچنین، در آن‌ها از نوشته‌های ریز I.R.IRAN به رنگ سبز استفاده شده است. در قسمت پایین سمت چپ، لوگوی آبی رنگ چکاوک به چشم می‌خورد. در پشت این چک‌ها هم از ریزنوشته I.R.IRAN به رنگ قرمز استفاده شده است. در قسمت پشتی آن بارکد QR وجود دارد که جهت اتصال به سامانه وضعیت اعتباری استفاده می‌شود.

مطلب مرتبط

معافیت مالیاتی چیست؟

تفاوت‌های چک صیاد با چک‌های قدیمی

به عنوان مهم‌ترین تفاوت بین چک صیاد با دسته چک‌های قدیمی می‌توان به اعتبار آن‌ها اشاره کرد. لازم به ذکر است که دسته چک‌های قدیمی اعتبار چندانی نداشتند، به طوری که هر فرد با وجود چک برگشتی در سابقه خود در صورتی که با مسئول شعبه آشنایی داشت می‌توانست به راحتی دسته چک دریافت کند. در این شرایط فرد می‌توانست با هر مبلغی، هرتعداد چک بلامحلی که می‌خواهد صادر کند.

مطلب مرتبط

شرایط دریافت وام فوری ۱۴۰۱

اما در چک‌های صیادی قضیه فرق می‌کند. در این دسته چک‌ها، فرد باید حداقل دو سال حساب بانکی با کارکرد بالا داشته باشد تا به او دسته چک تعلق بگیرد. درنتیجه، بانک نقشی در صدور دسته چک برای افراد ندارد و فقط به عنوان واسطه برای این فرآیند عمل می‌کند. در صدور چک صیادی، در صورتی که فرد دارای چک برگشتی باشد، تا زمانی که از سوابق خود رفع سوءاثر نکند نمی‌تواند درخواست چک صیاد کند.

درگاه پرداخت

مزایای چک صیاد چیست؟

در واقع ویژگی‌های چک صیاد مزایای آن هم شناخته می‌شود:

  • شناسه صیاد یا کد ۱۶ رقمی که در هر برگ چک درج شده است.
  • از بین رفتن نقش شعب بانکی در صدور دسته چک و جلوگیری از پارتی بازی افراد با رییس شعبه.
  • ویژگی‌های ظاهری یکسان در چک‌های صیادی، زیرا تنها وجه تمایز آن‌ها لوگوی بانک مربوطه است.
  • امنیت بالای چک صیاد، چرا که نوع کاغذ و آرم‌های برجسته آن قابل جعل نیست.
  • امکان استعلام اعتبارحساب صادرکننده چک و در نتیجه کاهش آمار چک برگشتی.
  • قابلیت نقد کردن چک در تمام بانک‌های کشور بدون توجه به بانک صادرکننده چک.
  • تعیین سقف مبلغ چک توسط سامانه صیاد و جلوگیری از صدور چک با مبالغی بیش از توان مالی صادرکننده.
  • حذف صدور چک در وجه حامل و جلوگیری از خطراتی مانند به سرقت رفتن چک.
  • حذف چک سفید امضا و خطراتی که برای صادرکننده چک دارد.
چک صیادی چیست

چگونه چک صیاد دریافت کنیم؟

اشخاص حقیقی و حقوقی برای دریافت دسته چک صیاد باید شرایط مختلف را پشت سر بگذارند. شرایط دریافت دسته چک صیاد برای اشخاص حقیقی به این صورت است:

  • کپی از تمامی صفحات شناسنامه فرد متقاضی دریافت دسته چک.
  • یک قطعه عکس.
  • به همراه داشتن یک نسخه کپی شده از اجاره نامه در صورت مستاجر بودن فرد.
  • به همراه داشتن نسخه فتوکپی از تمامی مدارک شغلی فرد.
  • به همراه داشتن یکی از قبوض آب، برق، گاز و غیره برای ثبت آدرس دقیق محل سکونت و یا ارائه نسخه فتوکپی از مدرک محل سکونت.
  • به همراه داشتن یک فرد معتبر به عنوان معرف.

پس از ارائه این مدارک، بانک مورد نظر درخواست صدور دسته چک صیادی را در سامانه صیاد ثبت می‌کند. در صورتی که شرایط متقاضی مناسب باشد، دسته چک صادر می‌شود.

مطلب مرتبط
نحوه دریافت شماره شبا

اما این شرایط برای حقوقی‌ها کمی متفاوت است:

  • از ابتدای فعالیت شرکت باید حداقل ۱۰ سال گذشته باشد.
  • حداقل یک سال از زمان افتتاح حساب جاری گذشته باشد.
  • در طی ۱۰ سال گذشته بیش از دو بار محل کار شرکت تغییر نکرده باشد.
  • افراد حقوقی غیردولتی باید یک سپرده بلند مدت با اعتبار ۵۰ میلیون تومان داشته باشند که حداقل ۶ ماه از افتتاح آن گذشته باشد.

چگونه چک صیادی را استعلام بگیریم؟

برای استعلام چک صیادی کافیست شناسه 16 رقمی را وارد کنید تا در صورت وجود سوءسابقه برای فرد صادر کننده از آن مطلع شوید. استعلام چک صیادی از این روش‌ها امکان پذیر است:

  • ارسال شناسه ۱۶ رقمی به سرشماره ۷۰۱۷۰۱، به این صورت: کد ۱۶ رقمی صیادی*۱*۱
  • استفاده از سامانه بانک مرکزی به نشانی www.cbi.ir.
  • از طریق اینترنت بانک و برنامه‌های موبایلی مانند ساد۲۴.

برای استعلام چک صیادی توجه داشته باشید که استفاده از روش پیامکی هزینه‌بر است. هر استعلام حدود ۱۵ دقیقه زمان می‌برد، بنابراین بهترین روش نصب برنامه‌های ساد۲۴ است. بعد از ورود به این برنامه‌ها، استعلام صیاد را انتخاب کنید، وضعیت حساب صادرکننده با رنگ‌های سفید، زرد، نارنجی، قهوه‌ای و قرمز مشخص می‌شود.

این رنگ‌ها چنین وضعیتی را اعلام می‌کنند:

  • وضعیت سفید: این رنگ نشان می‌دهد که صادرکننده چک هیچ‌گونه سابقه چک برگشتی ندارد. یا در صورت وجود سابقه، تمامی موارد رفع سوء اثر شده‌اند.
  • وضعیت زرد: در این صورت صادرکننده چک یک فقره چک برگشتی یا حداکثر مبلغ ۵۰ میلیون ریال تعهد برگشتی دارد.
  • وضعیت نارنجی: وضعیت نارنجی به آن معناست که فرد صادرکننده چک دارای دو الی چهار فقره چک برگشتی یا حداکثر ۲۰۰ میلیون ریال تعهد برگشتی است.
  • رنگ قهوه‌ای: این رنگ به منزله آن است که فرد صادرکننده ۵ تا ۱۰ فقره چک برگشتی یا حداکثر ۵۰۰ میلیون ریال تعهد برگشتی دارد.
  • رنگ قرمز: در این شرایط، فرد بیش از ده فقره چک برگشتی یا بیش از ۵۰۰ میلیون ریال تعهد برگشتی دارد.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

به این مطلب امتیاز دهید
چک صیادی چیست؟
چک صیادی یکی از جدیدترین قابلیت‌هاست که قوانین جدیدی در مورد آن به وجود آمده است. این موضوع...
4 از 1 رای ثبت شده

  1. با سلام منم گول تعریفهای الکی این چک صیادی روخوردم وبرای اولین بار مالم رو باچک دادم والان شش ماهه جای چکش خالیه ودادگاه نامه به من داد تا به تک تک بانکها برم ویک جفت کفش پاره کنم تا حصابهاش چک بشه هنوز خیلی ضعفها داره مثلا برای گرفتن چک طرف مقابل یک مال معرفی کنه وتا موقع داشتن چک نتونه بفروشه کسی که بخواد کلاهبرداری کنه این پنجاه ملیون سپرده چیزی براش نیست وبعد چکها روتند تند خرج میکنه تا اولین چک به بانک نرفته باشه ووضعیتش سفید باشه مثل طرف من که که یک دلال موتورسیکلت هست وهشتصد ملیون به قول خودش با چک بدهی بالا اورده هفقط باید شخصی که میشناسیم حسابش خوبه ازش چک بگیریم وغیر این نگیریم ومالمون رو بزاریم کنج خونه

    آیا مفید بود؟
x
درگاه پرداخت ریالی ۴۵ روز بدون کارمزد
درگاه پرداخت ریالی ۴۵ روز بدون کارمزد
فعال سازی درگاه پرداخت آنلاین در کمتر از یک روز کاری
دریافت درگاه