مرکز تماس : ۰۲۱۹۱۰۹۳۰۰۰
پیام رسان : ۰۹۱۰۲۲۲۵۰۹۰
جستجو
درگاه پرداخت واسط و مستقیم چه تفاوتی باهم دارند؟

درگاه پرداخت واسط و مستقیم چه تفاوتی باهم دارند؟

پرداختیاری

یکی از اساسی‌ترین مشکلات در رابطه با کسب وکارهای اینترنتی، یافتن گزینه مناسب برای درگاه پرداخت است. به‌راستی کدام یک گزینه بهتری است؟ درگاه پرداخت مستقیم یا درگاه پرداخت واسط؟ درواقع درگاهی که انتخاب می‌کنید باید با توجه به کسب وکارتان بهترین انتخاب باشد. این درگاه باید بتواند مجموعه متنوعی از خدمات مورد نیاز را ارائه دهد. به همین دلیل، در این مطلب از شپا قرار است تا به طور کامل درباره تفاوت بین درگاه پرداخت واسط و مستقیم مطالعه کنید. در انتهای این مطلب می‌توانید بهترین تصمیم را با توجه به کسب وکار خود بگیرید.

انواع درگاه پرداخت

به طور کلی درگاه‌های پرداخت بانکی را می‌توان به دو گروه درگاه پرداخت مستقیم و درگاه غیرمستقیم یا واسط دسته بندی کرد:

  • درگاه پرداخت واسط: در صورتی که مشتریان وبسایت شما پس از کلیک بر روی دکمه پرداخت، ابتدا وارد یک صفحه جداگانه شوند، در واقع وارد صفحه واسط شده‌اند. پس از ورود به این صفحه مشتریان به یک صفحه پرداخت اصلی وارد می‌شوند، به این نوع درگاه‌ها واسط یا غیرمستقیم می‌گویند.
  • درگاه پرداخت مستقیم (PSP): اگر مشتریان با کلیک بر روی دکمه پرداخت، به طور مستقیم به صفحه پرداخت منتقل شوند، به صورتی که هیچ صفحه پرداختی باز نشود، در واقع از درگاه پرداخت مستقیم استفاده می‌کنند.

مطلب مرتبط
درگاه پرداخت اینترنتی چیست و چگونه کار می‌کند؟

تفاوت درگاه واسط با درگاه مستقیم

در ادامه تفاوت درگاه واسط با درگاه مستقیم را در زمینه‌های مختلف می کنیم، با مطالعه این تفاوت‌ها می‌توانید تصمیم قاطعی برای وبسایت خود بگیرید.

مدت زمان دریافت درگاه

صاحبان وبسایت برای دریافت درگاه مستقیم قوانین سختگیرانه‌تر و روال اداری طولانی‌تری در پیش دارند. برای دریافت این درگاه‌ها، پس از ارائه مدرک از جمله اینماد و درخواست درگاه با توجه به شرکت مورد نظرتان، معمولا حدود ۳ روز الی یک هفته زمان می‌برد تا درگاه مورد نظر در اختیار شما قرار بگیرد. این در حالی است که شرکت‌های پرداخت‌یار در کمتر از دو ساعت اداری، یک درگاه پرداخت واسط فعال به شما ارائه می‌دهند.

پشتیبانی درگاه‌ها

بدون شک پشتیبانی درگاه‌ها یکی از مهم‌ترین عواملی است که باید هنگام خرید آن‌ها در نظر داشته باشید. در مقایسه درگاه مستقیم با واسط باید بگوییم که شرکت‌های پرداخت‌یاری، پشتیبانی بهتری ارائه می‌دهند. با تهیه این درگاه‌ها می‌توانید از پشتیبانی ۲۴ ساعته آن‌ها بهره ببرید تا در صورت بروز هرگونه مشکل، به سرعت پیگیری شود.

درگاه پرداخت شپا

اطلاع‌رسانی درمورد درگاه‌ها

از آن جایی که درگاه مستقیم جزو خدمات شرکت‌های بزرگ psp محسوب می‌شود، اطلاع‌رسانی درمورد آن‌ها کامل صورت نمی‌گیرد. به این صورت که در زمان تغییرات و تراکنش‌ها اطلاع‌رسانی انجام نمی‌شود. از مزایای درگاه واسط می‌توان به این موضوع اشاره کرد که در صورت وجود تراکنش موفق یا تسویه، از طریق پیامک به شما اطلاع‌رسانی خواهد شد. در این شرایط می‌توانید سفارش‌های دریافتی را بهتر مدیریت کرده و ارسال کنید. این در حالی است که درگاه مستقیم چنین خدماتی ارائه نمی‌دهد.

پیگیری تراکنش‌ها در درگاه‌ها

در صورت بروز هرگونه مشکل در تراکنش‌ها، برای مثال، قطعی اینترنت در زمان خرید مشتریان و ناتمام بودن فرآیند خرید، باید پیگیری انجام شود تا خدمات هرچه سریع‌تر به خریداران ارائه شود. این فرآیند در شرکت‌های psp بسیار طولانی است چرا که فرآیند اداری در این شرکت‌ها طول می‌کشد. در این شرکت‌ها، پیگیری تراکنش‌ها بیشتر از 24 ساعت طول می‌کشند اما در شرکت‌های واسط، در سریع‌ترین زمان ممکن تراکنش‌ها پیگیری خواهند شد. معمولا تراکنش ها پایا طبق چرخه‌های تسویه پایا به حساب شما واریز خواهند شد.

امنیت در درگاه واسط و مستقیم

بدون شک، تمام شرکت‌های خدمات پرداخت باید در تامین امنیت وبسایت‌ها استانداردها و قوانین سامانه شاپرک را رعایت کنند. درنتیجه، این دو درگاه از نظر امنیتی هیچ تفاوتی با یک‌دیگر ندارند. هر دوی این درگاه‌ها از نظر امنیتی در بستر شاپرک فعالیت می‌کنند. اما در زمینه پیگیری کلاهبرداری‌ها، باید بگوییم که درگاه‌های واسط عملکرد بهتری نسبت به شرکت‌های مستقیم دارند. آن‌ها در سریع‌ترین زمان ممکن برای پیگیری و رفع مشکل به وجود آمده اقدام می‌کنند.

تسهیم در درگاه‌ها

تسهیم یکی از فعالیت‌هایی است که فرآیند پرداخت در درگاه‌ها را آسان می‌کند. با استفاده از این قابلیت شما می‌توانید در صورت داشتن یک شریک در کسب وکار خود، بر اساس قرارداد هوشمند، بین تمام شرکا تسهیم انجام دهید. برای مثال، در صورتی که شما فروش اینترنتی دارید و جنس را از تامین‌کننده دریافت کرده و می‌فروشید، این سیستم به صورت اتوماتیک درصد سود را حساب کرده و سود را به حساب شما و تامین‌کننده واریز می‌کند. البته، این سیستم فقط در درگاه‌های واسط وجود دارد.

مسیردهی هوشمند

در هنگام استفاده از درگاه‌های مستقیم، کسب وکار شما تنها از همان درگاه استفاده خواهد کرد. درنتیجه، برای استفاده از چند درگاه باید به طور مجدد درخواست دهید. اما در درگاه‌های واسط چنین موضوعی وجود ندارد، در این درگاه‌ها می‌توان به صورت هوشمند تعیین کرد که درگاه پرداختی با اعتبار و پایداری بالاتر برای پرداخت مشتریان انتخاب شود. برای مثال، در صورت وجود دو درگاه، در درگاه واسط به صورت هوشمند درگاهی که پایداری بیشتری دارد انتخاب می‌شود.

ارائه فاکتور

یک قابلیت دیگر که در درگاه واسط دیده می‌شود اما در درگاه مستقیم وجود ندارد، ارائه فاکتور آنلاین است. برخی از شرکت‌های پرداخت یار یا همان واسط، قابلیت امکان صدور فاکتور به همراه لینک پرداخت را به مشتریان ارائه می‌دهند. با این ویژگی چنین شرایطی فراهم می‌شود تا کسب وکارها بتوانند فاکتور خود را برای مشتریان ارسال کنند.

کیف پول درگاه‌ها

با استفاده از کیف پول قابلیت‌هایی مانند برداشت از کیف پول و خرید فراهم می‌شود. درست مانند سیستمی که در برنامه اسنپ مشاهده می‌کنید. این قابلیت در درگاه‌های پرداخت مستقیم و غیرمستقیم به طور یکسان وجود دارد.

مطلب مرتبط
کیف پول دیجیتال چیست؟

کارمزد در درگاه‌های مستقیم و واسط

یکی از مهم‌ترین تفاوت‌های بین درگاه مستقیم و واسط به کارمزد آن‌ها مربوط می‌شود. این موضوع برای کسب و کارهایی که فروش بالایی دارند، بسیار مهم است. درحال حاضر در درگاه مستقیم هیچ‌گونه کارمزدی دریافت نمی‌شود. اما درگاه‌های واسط کارمزد دریافت می‌کنند. این شرکت‌ها به دلیل ارائه خدمات بهتر، یک درصد از مبلغ کل تراکنش‌های موفق را به خود اختصاص می‌دهند.

در این زمینه، شرکت‌های واسط تلاش کرده‌اند تا با درگاه‌های مستقیم رقابت کنند. به این صورت که امکان کاهش کارمزد نزدیک به صفر را برای کسب وکارهایی که بیشتر از ۱۰۰ تراکنش در روز دارند فراهم می‌کنند. علاوه‌بر آن، تعیین کسر کارمزد از مشتری در درگاه واسط وجود دارد، به این صورت در حین استفاده مشتری از این درگاه، به مبلغ خرید اضافه می‌شود. گرچه این تکنیک از نظر حرفه‌ای، کمی برای کسب وکار شما ناخوشایند است.

تسویه در درگاه‌های مستقیم و واسط

در درگاه مستقیم، تسویه به صورت روزانه انجام می‌شود، در حالی که در درگاه‌های واسط می‌توان از بین پرداخت به صورت تسویه آنی، یا تعداد برداشت معین در روز انتخاب کرد. همچنین، در درگاه مستقیم تسویه به صورت اتوماتیک انجام می‌شود. درگاه‌های واسط هم چنین خدماتی ارائه می‌دهند اما در برخی از آن‌ها تسویه به صورت دستی انجام می‌شود. از ویژگی‌های مثبت تسویه در این درگاه‌ها می‌توان به این موضوع اشاره کرد که قابلیت درخواست برداشت وجود دارد.

نحوه نمایش

نمایش نام برند شما در درگاه پرداخت مستقیم در صفحه پرداخت انجام می‌شود. اما در صورت استفاده از درگاه‌های واسط، نام شرکت پرداخت‌یار در این صفحه نمایش داده می‌شود. این موضوع باعث می‌شود که مشتریان در هنگام پرداخت حس اعتماد بیشتری داشته باشند.

پیامک رمز پویا

در صورت استفاده از درگاه مستقیم، در پیامک ارسال شده برای مشتریان حاوی رمز پویا، نام برند و زمانی که از درگاه مستقیم استفاده شده است درج می‌شود. اما در صورت استفاده از درگاه پرداخت‌یار، نام شرکت درگاه ارسال می‌شود.

مطلب مرتبط
نحوه فعال‌سازی رمز دوم یکبارمصرف (رمز پویا)

گزارش‌گیری

در درگاه واسط یک قابلیت دیگر دیده می‌شود که در درگاه مستقیم وجود ندارد. آن هم ویژگی گزارش‌گیری دقیق از تراکنش‌های موفق و ناموفق است. با استفاده از این قابلیت شما می‌توانید فروش خود را آنالیز کنید و برای افزایش آن برنامه‌ریزی داشته باشید.

گزارش درگاه پرداخت شپا

ساخت فرم دلخواه

در درگاه واسط سرویس لینک پرداخت یا فرم پرداخت وجود دارد. به این صورت که شما می‌توانید برای خود فرم پرداخت سفارشی برای محصول ایجاد کنید و لینک آن فرم را برای مشتری بفرستید. مشتری آن فرم را پر می‌کند تا محصول مورد نظر را از شما بخرد.

اپلیکیشن موبایلی

برخی از شرکت‌های ارائه‌دهنده خدمات درگاه واسط برای تسهیل پیگیری و مشاهده تراکنش‌ها و ارائه سایر خدمات، یک اپلیکیشن موبایلی ارائه می‌دهند. با استفاده از این اپلیکیشن شما می‌توانید بدون نیاز به مراجعه به وبسایت، وضعیت تراکنش‌ها و فروش خود را بررسی کنید.

جمع‌بندی

در مورد تفاوت‌های بین درگاه واسط و مستقیم باید بگوییم که موارد زیادی وجود دارند، اما یک سری موارد مشابه هم در این دو دیده می‌شود. برای مثال همان‌طور که در این مطلب توضیح دادیم، این دو درگاه در زمینه امنیتی خدمات یکسانی ارائه می‌دهند، در حالی که در بسیاری از موارد مانند کارمزد، ارائه فکتور، مسیردهی هوشمند و غیره با یک‌دیگر متفاوت هستند. درنهایت، این شما هستید که باید با توجه به در نظر گرفتن نیاز کسب وکار خود، بهترین درگاه را انتخاب کنید. در صورتی که درباره تفاوت بین درگاه واسط و درگاه مستقیم سوالی دارید حتما برای ما بنویسید.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

به این مطلب امتیاز دهید
امتیازی ثبت نشده است

x
درگاه پرداخت ریالی ۴۵ روز بدون کارمزد
درگاه پرداخت ریالی ۴۵ روز بدون کارمزد
فعال سازی درگاه پرداخت آنلاین در کمتر از یک روز کاری
دریافت درگاه