مرکز تماس : ۰۲۱۹۱۰۹۳۰۰۰
پیام رسان : ۰۹۱۰۲۲۲۵۰۹۰
جستجو
کیف پول دیجیتال چیست؟

کیف پول دیجیتال چیست؟

مقالات

با فراگیر شدن و جا افتادن اینترنت و خرید و پرداخت‌های اینترنتی در کشورمان طی چند سال اخیر، حتما عبارت کیف پول دیجیتال را شنیده­اید. همان‌طور که از اسمش پیداست، کیف پول دیجیتال برای نگه‌داری پول شما در فضای اینترنت برای دسترسی سریع‌تر و راحت‌تر طراحی شده و بسته به نوع استفاده و میزان سرمایه، انواع مختلفی از آن در دسترس و قابل انتخاب است. در این مطلب از پرداخت یار شپا به هر آن چیزی که باید درباره کیف پول‌های دیجیتال بدانید می‌پردازیم. با ما همراه باشید.

کیف پول دیجیتال چیست؟

کیف پول دیجیتال یک برنامه تراکنش مالی است که بر دستگاه تلفن همراه هوشمند شما اجرا می‌شود. این اپلیکیشن اطلاعات پرداخت و رمزعبورهای حساب های شما را به طور ایمن ذخیره و پروسه خرید اینترنتی یا حضوری را بسیار ساده‌­تر می‌کند؛ به این صورت که شما اطلاعات حساب بانکی خود را وارد و ذخیره می‌­کنید، سپس از طریق تلفن همراه خود تراکنش‌­های مالی را بدون احتیاج به پول نقد یا کارت بانکی انجام می­‌دهید. با این روش نیاز به حمل کیف­‌های پول و کارت­‌های بانکی از بین می‌­رود و حتی قابلیت تنظیم پرداخت خودکار قبوض و جداسازی پول برای خرج‌های متفاوت وجود دارد. محبوب‌ترین کیف ­پول‌های دیجیتال در حال حاضر به ترتیب زیر هستند:

  • Google Pay
  • Apple Pay
  • Samsung Pay
  • PayPal
  • Venmo
  • Zelle

در حال حاضر درﮔﺎه‌ پرداخت دلاری شپا امکان مدیریت کلیه تراکنش‌هـای ارزی را در بستری امن با پشتیبانی از تمامی روش‌ها و سرویس‌های بین‌المللی برای شما فراهم می‌کند. تراکنش‌های دلاری ۲۰ روزه تسویه خواهند شد.

علاوه‌بر این، با درگاه پرداخت بین‌المللی شپا می‌توانید از طریق شبکه‌های معتبر بین‌المللی ویزا کارت، مسترکارت، پی‌پال و پرفکت مانی پرداخت‌های خود را انجام دهید.

چرا باید از کیف پول‌های دیجیتال استفاده کرد؟

نکته قابل توجه این است که برخلاف چیزی که به نظر می­رسد، کیف پول‌های دیجیتال تنها برای نگه­داری پول کارایی ندارند. آن‌ها همچنین می­توانند گیفت­ کارت‌ها، کارت‌­های عضویت، کوپن‌ها، بلیط‌­های مراسم یا هواپیما، گواهینامه و کارت شناسایی را هم نگه­داری کنند و حتی به عنوان سوئیچ ماشین در اختیار شما باشند.

بنابراین با استفاده از یک کیف پول دیجیتال، شما به راحتی می­‌توانید پول خود را به صورت امن نگه­داری کنید، تراکنش­‌های مالی انجام دهید و به سوابق مالی خود به طور مرتب و دقیق از طریق رایانه یا تلفن همراه دسترسی داشته باشید. همچنین قابلیت ذخیره تمام اطلاعات مالی یا حتی مدارک شناسایی در یک کیف پول دیجیتال وجود دارد که بسیار کار شما را راحت می­‌کند. از طرفی، با استفاده از این نوع کیف ­پول‌ها، انجام تراکنش­‌ها برای افراد ساکن کشورهایی که درگاه‌­های بانکی بسته دارند ممکن می‌­شود.

مطلب مرتبط

آموزش نصب افزونه درگاه پرداخت در وردپرس

کیف پول دیجیتال چطور کار می­‌کند؟

همان‌طور که قبلا گفته شد، کیف پول‌های دیجیتال برنامه‌­هایی هستند که با استفاده از قابلیت‌های تلفن همراه، دسترسی شما به اموال‌تان و خدمات مالی را بهبود می­بخشند. این کیف پول‌ها با قابلیت ذخیره حجم زیادی از اطلاعات به صورت امن و رمزنگاری شده، کم‌کم کیف پول‌های فیزیکی را از رده خارج می­‌کنند.

متاسفانه به علت تحریم‌هایی که در برابر ایرانیان قرار دارد، امکان استفاده از کیف پول های دیجیتال در ایران را نخواهیم داشت. اما می توانید از کیف پول های ارز دیجیتال در ایران استفاده کنید. به این صورت که تمام موجودی کریپتو کارنسی خود را در آن نگهداری کنید.

برای شروع، ابتدا باید تصمیم بگیرید از کدام یک از کیف پول های دیجیتال استفاده کنید که البته به سیستم عامل تلفن همراهی که استفاده می­‌کنید هم بستگی دارد. معمولا کاربران آیفون از Apple Pay، کاربران اندروید از Google Pay و به همین ترتیب استفاده می­کنند. همچنین، شما می‌توانید از چند کیف پول به صورت هم‌زمان استفاده کنید زیرا هر کدام از آن‌ها در یک زمینه قوی­تر و کارآمدتر هستند. به عنوان مثال؛ اگر کیف پول فیزیکی­تان را فراموش کنید، Apple Pay به کمک­تان می‌آید، با استفاده از Venmo به راحتی صورت حساب کافه و رستوران را با یک‌دیگر تقسیم و حساب می­‌کنید و با PayPal از خرده‌­فروشان و کسب‌وکارهای محلی خرید می‌­کنید.

کیف پول دیجیتال چیست

کیف ­پول‌های دیجیتال از قابلیت‌های بی‌سیم دستگاه تلفن همراه مانند بلوتوث، وای‌فای و سیگنال‌های مغناطیسی استفاده می‌کنند تا داده‌های پرداخت را به طور ایمن از دستگاه شما به محل فروش که برای خواندن داده‌ها و اتصال از طریق این سیگنال‌ها طراحی شده است، منتقل کنند. برای پرداخت هزینه‌ها با این روش، کافیست کیف پول دیجیتال خود را authorize کرده، سپس آن را نزدیک کارتخوان یا دستگاه پوز نگه دارید تا اطلاعات شما منتقل شود. توجه داشته باشید همه فروشگاه‌ها این روش پرداخت را نمی­پذیرند بنابراین قبل از اقدام به خرید حتما از روش پرداخت فروشگاه مورد نظر اطمینان حاصل کنید.

کیف پول‌های دیجیتال برای هر تراکنش یک توکن منحصر به فرد تولید می­‌کنند که فقط با درگاه پذیرنده فروشنده مطابقت دارد. اطلاعات رمزنگاری شده و کدگذاری شده هستند و اطلاعات شما برای کلاه­برداران و هکر­ها غیرقابل خواندن است.

در حال حاضر، فناوری‌های مورد استفاده دستگاه‌های تلفن همراه و کیف پول دیجیتال عبارتند از:

  • کدهای QR
  • ارتباطات میدان نزدیک (NFC)
  • انتقال امن مغناطیسی (MST)

اطلاعات کارتی که در کیف پول خود ذخیره کرده‌­اید و انتخاب می‌­کنید که برای تراکنش مورد­نظر استفاده کنید، از دستگاه شما به پایانه فروش، که به پردازشگرهای پرداخت متصل است، منتقل می‌شود. سپس، از طریق پردازنده‌ها، دروازه‌ها، خریدارها یا هر شخص ثالث دیگری که در تراکنش‌های کارت اعتباری و نقدی دخیل است، پرداخت از طریق شبکه‌های کارت اعتباری و بانک‌ها انجام می‌شود.

در حال حاضر درﮔﺎه‌ پرداخت دلاری شپا امکان مدیریت کلیه تراکنش‌هـای ارزی را در بستری امن با پشتیبانی از تمامی روش‌ها و سرویس‌های بین‌المللی برای شما فراهم می‌کند. تراکنش‌های دلاری ۲۰ روزه تسویه خواهند شد.

علاوه‌بر این، با درگاه پرداخت بین‌المللی شپا می‌توانید از طریق شبکه‌های معتبر بین‌المللی ویزا کارت، مسترکارت، پی‌پال و پرفکت مانی پرداخت‌های خود را انجام دهید.

کیف پول‌های دیجیتال و ارز­های دیجیتال چه ارتباطی دارند؟

این دو مورد به طور مستقیم در ارتباط نیستند، اما از آن جایی که ارز دیجیتال هم نوعی سرمایه (از نوع کاملا دیجیتال!) به حساب می‌­آید می‌توان گفت که کیف پول‌های دیجیتال در این زمینه هم شما را تنها نمی­گذارند.

ارز دیجیتال در سال‌­های اخیر پای خود را به سیستم‌های مالی باز کرده است. بنابراین شرکت­هایی مانند Bitpay کارت­‌هایی را طراحی و وارد بازار کرده‌­اند که امکان پرداخت سریع و مستقیم با استفاده از ارزهای دیجیتال را فراهم کرده­اند. برخی از کیف­‌پول‌های دیجیتال مانند Apple Pay و Google Pay این امکان را به شما می­‌دهند که یک کارت بیت­پی را به مجموع کارت­‌های خود در این اپلیکیشن­‌ها اضافه کنید و به طور کلی از این نوع دارایی هم پشتیبانی می‌­کنند. به بیان ساده، کارت بیت‌پی دارایی ارز دیجیتال شما را با ارزش فعلی و لحظه­‌ای بازار به دلار دیجیتال تبدیل می‌کند که توسط کیف پول دیجیتال قابل نگه­داری و انتقال است.

مطلب مرتبط

اینماد چیست؟ چگونه اینماد بگیریم؟

این دو نوع کیف پول یکسان نیستند و در ویژگی‌های فنی و نوع سرمایه‌­ای که جابه‌جا می­‌کنند متفاوت هستند اما در نهایت هر دو نسبت به کیف پول‌های فیزیکی برتری دارند و همانطور که بالاتر گفته شد، کیف پول‌های دیجیتال از ارزهای دیجیتال هم پشتیبانی می‌کنند.

انواع کیف پول‌های دیجیتال

در حال حاضر کیف پول‌های دیجیتال زیادی در دسترس هستند. تعدادی از آن‌ها را در ادامه نام برده ­ایم:

  • Cash App
  • ApplePay
  • Google Wallet
  • Samsung Pay
  • PayPal
  • Venmo
  • AliPay
  • Walmart Pay
  • Dwolla
  • Vodafone-M-Pesa

با این که تمام این کیف پول‌ها به طور کلی از یک روش و سیستم پیروی می­‌کنند، هر کدام شدیدا در تلاش برای متمایز کردن خود از رقبا با معرفی کردن ویژگی­‌های جدید و جالب توجه هستند. به عنوان مثال، سرویس کیف پول دیجیتال گوگل به شما امکان می‌­دهد که وجهی را از طریق تلفن همراه به کیف پول خود اضافه کنید و سپس در فروشگاه­‌هایی که پرداخت‌­های گوگل را می­پذیرند و طرف قرارداد آن­‌ها هستند پول را به صورت نقدی دریافت کنید. به این صورت، شما همواره یک دستگاه عابربانک سیار که پول نقدش تمامی ندارد در جیب خود دارید!

مطلب مرتبط

معافیت مالیاتی چیست؟

به همین ترتیب سایر شرکت­‌ها و کیف پول‌ها در حال ورود به قرارداد­های جدید هستند تا خدمات خود را افزایش و توجه مشتریان بیشتری را جلب کنند. ذکر این نکته خالی از لطف نیست که بسیاری از اپلیکیشن­‌های خدماتی (مانند اپلیکیشن‌های رستوران‌ها و فروشگاه‌های زنجیره‌ای و خرید آنلاین) کیف پول‌های دیجیتالی درون ­برنامه‌ای خود را تعریف و به مشتریان ارائه می‌دهند. مشتریان می‌توانند کیف پول خود را شارژ کرده و هر زمان مایل بودند از اعتبار آن در همان اپلیکیشن یا سرویس استفاده کنند. برخی از این اپلیکیشن ­ها شرایط تشویقی (شامل جایزه‌ها، وام‌ها، قرعه‌کشی‌ها و غیره) تعریف کرده ­اند که در تشویق کاربران به استفاده از کیف پول‌های دیجیتال درون­ برنامه‌ای تاثیر بسزایی داشته است.

مزایا و معایب استفاده از کیف پول‌های دیجیتال

همانطور که احتمالا تا به حال متوجه شدید، یکی از مهم‌ترین و اصلی‌ترین مزایای کیف پول‌های دیجیتال این است که:

  • دیگر برای حمل اطلاعات مالی و شخصی محدودیت ندارید. هیچ کارت و گواهینامه و مدرکی در خانه جا نمی­‌ماند و کارتان لنگ نمی‌­شود، هیچ کارتی از جیب‌تان نمی­افتد و گم نمی­شود تا نصف روزتان در بانک حرام شود، کارت‌تان را اشتباها در دستگاه خودپرداز یا فروشگاه جا نمی­گذارید و تا روز کاری بعد معطل تحویل گرفتنش نمی‌­شوید و در نهایت، امکان گم شدن یا دزدیده شدن کیف پول‌تان را به صفر می­رسانید. حتی اگر در اوج بدشانسی تلفن همراه‌تان گم یا دزدیده شود، باز هم جای اطلاعات‌تان امن­تر است و اگر پشتیبان‌گیری منظم انجام داده باشید، به راحتی قابل بازیابی است.
  • با استفاده از کیف ­پول‌های دیجیتال تراکنش­‌های بین بانکی و حتی بین­‌المللی راحت و بدون معطلی انجام می­شود.
  • همچنین، برای استفاده از کیف پول‌های دیجیتال نیازی نیست که حتما در یک شعبه بانک حساب باز کرده باشید. شما به راحتی در یک بانک آنلاین حساب باز می‌­کنید و از پول­تان استفاده می­‌کنید. این ویژگی برای افرادی که به هر دلیلی امکان باز کردن حساب بانکی ندارند بسیار کارآمد است.

نحوه دریافت کد رهگیری مالیاتی

از طرفی، استفاده از یک کیف پول دیجیتال می‌تواند خطرناک باشد اگر:

  • شرکت ارائه دهنده کیف پول دیجیتال شما اعتبار و سابقه مشخصی نداشته باشد.
  • تلفن همراه شما با رمز عبور مناسب محافظت نمی­شود.
  • اطلاعات شما به صورت امن و منظم پشتیبان‌گیری نمی­شود.

همچنین برخی محدودیت‌ها متوجه این روش است:

  • برخی برنامه‌ها مانند Venmo یا Zelle فقط از پرداخت‌های درون ­برنامه‌ای پشتیبانی می‌کنند و شما نمی­توانید، به عنوان مثال، از اکانت Venmo خود به اکانت Zelle فرد مقابل پول واریز کنید.
  • شما فقط از طریق تلفن همراه‌تان به این اطلاعات دسترسی دارید و اگر به هر علت امکان استفاده از تلفن همراه یا اینترنت را نداشته باشید کارتان پیش نمی­رود.
  • همچنین ممکن است شما قصد خرید از فروشگاه‌ها یا کسب‌وکارهای محلی­ای را داشته باشید که مجهز به این فناوری نباشند و انتقال پول را با مشکل مواجه کنند. هر چند که این مشکل با فراگیر شدن کیف پول‌های دیجیتال در سال‌های آینده به طور خودکار برطرف خواهد شد، اما تا آن موقع، حمل مقدار کمی پول نقد که ضرری ندارد!
کیف پول دیجیتال

آیا کیف پول‌های دیجیتال امن هستند؟

بله. با یک حساب سر­انگشتی متوجه می‌شوید که امنیت این کیف ­ها در حفظ مدارک شناسایی و اطلاعات مالی به مراتب بیشتر از کیف­ پول‌های فیزیکی است که ممکن است دزدیده یا گم شوند. از طرفی استفاده از کارت فیزیکی دزدیده شده بسیار آسان­تر از رد شدن از لایه‌های امنیتی تلفن همراه از جمله رمز عبور و اسکن اثر انگشت و غیره است. داده ­ها در این کیف­ پول‌ها رمزگذاری و به شکل منحصر به فردی کد­گذاری شده‌­اند و فقط توسط شما و افرادی که آن‌ها را مجاز کرده باشید قابل دسترسی هستند. بنابراین کیف پول‌های دیجیتال به خودی خود امن هستند، اما شما به عنوان کاربر با انتخاب شرکت‌های سرویس‌دهنده معتبر، ایجاد رمز عبور مناسب و پشتیبان‌گیری منظم هم نقش مهمی در حفظ اطلاعات و اموال خود دارید.

نحوه محاسبه مالیات کارت خوان در سال ۱۴۰۱

چه کسانی به کیف پول دیجیتال احتیاج دارند؟

همه و هیچکس. شما لزوما نیازی به استفاده از کیف پول دیجیتال ندارید چرا که در حال حاضر می‌توانید با استفاده از اپلیکیشن بانک خود پرداخت‌ها و تراکنش‌ها را انجام دهید. کیف پول‌های دیجیتال فقط این پروسه را برای شما به عنوان یک کاربر ساده‌تر و سریع‌تر کرده‌اند و همچنین نیاز به حمل مدارک و کارت‌های اعتباری و پول نقد را برطرف کرده و امنیت اطلاعات شما را بالاتر برده‌اند. همچنین همان‌طور که قبلا هم گفته شد، با استفاده از این کیف پول‌ها به گزارش مالی خود دسترسی بیشتر و سریع‌تر دارید و بدون ایجاد حساب بانکی در یک شعبه بانک فیزیکی، امکان استفاده از پول خود را به صورت آنلاین به دست خواهید آورد.

حرف آخر

کیف پول‌های دیجیتال روشی راحت و ایمن را برای انواع تراکنش‌ها ارائه می‌دهند. شاید هنوز زمان آن نرسیده باشد که کیف پول‌های فیزیکی خود را به موزه‌ها بفرستیم، اما به نظر نمی‌آید آن روز خیلی دور باشد! به طور کلی با فراگیرشدن پرداخت‌های غیرحضوری و اشتیاق هر چه بیشتر مردم به سمت استفاده از روش‌های راحت‌تر و کارآمدتر، پیش‌بینی می‌شود استقبال از این نوع کیف پول‌ها در سال‌های آینده بالاتر برود و به عنوان یک روش پذیرفته شده برای استفاده از پول و انجام تراکنش شناخته شود. نظر شما چیست؟

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

به این مطلب امتیاز دهید
کیف پول دیجیتال چیست؟
با فراگیر شدن و جا افتادن اینترنت و خرید و پرداخت‌های اینترنتی در کشورمان طی چند سال اخیر،...
5 از 1 رای ثبت شده

x
درگاه پرداخت ریالی ۴۵ روز بدون کارمزد
درگاه پرداخت ریالی ۴۵ روز بدون کارمزد
فعال سازی درگاه پرداخت آنلاین در کمتر از یک روز کاری
دریافت درگاه